Telenor fikk en hard nøtt å knekke når prisene på bredbåndstelefoni, eller ip-telefoni, skulle settes.

På den ene siden måtte Telenor unngå å kannibalisere på lønnsomme fasttelefonkunder: Prisene på den nye tjenesten kunne ikke settes så lavt at det ville være økonomisk idioti å ikke bytte ut den gode, gamle hustelefonen.

På den andre siden var det viktig å fange opp de som likevel vil velge bort hjemmetelefonen. Disse må ha et incentiv for å gå for bredbåndstelefoni fra Telenor, og ikke fra konkurrentene.

Balansegangen er hårfin.

- Vi legger ingen prestisje i hvilke av våre tilbud kundene velger - bare de velger oss, sier Berit Kjøll i Telenor.

Og vi tror henne.

Med dagens tilbud på bredbåndstelefoni har nemlig Telenor klart å få kundene til å betale nesten like mye for å ringe over bredbåndsnettet som via vanlig fasttelefon.

Dette til tross for at det er billigere å produsere en bredbåndssamtale enn en telefonisamtale. Dermed holder Telenor marginene oppe, og finansmarkedet fornøyd.

Samtidig har dagens fasttelefonkunder lite å klage over: At abonnementsprisen på bredbåndstelefoni er lavere enn for fasttelefoni skulle bare mangle, ettersom sikkerheten og stabiliteten er svakere.

Med 49 kroner måneden sørger Telenor også for å gi potensielle bredbåndstelefonikunder en gulrot. Ingen blir ruinert av en slik pris - og tellerskritt er jo uansett billig nå til dags.

Alt i alt mestrer Telenor balanskunsten godt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.