It-selskapet Evry kan miste milliardavtale med DNB. Banken krever et oppvaskmøte med Evrys toppledelse med konsernsjef Terje Mjøs i spissen etter store tekniske problemer med nettbanken.

Natt til onsdag satt toppledelsen i Evry i krisemøte etter teknisk brudd med DNBs nettbank.

– Vi har jobbet gjennom hele natten og ser på dette som en alvorlig hendelse, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry.

For tredje gang på en uke var DNBs nettbank nede som følge av it-leverandøren Evrys problemer.

En planlagt kritisk vedlikeholdsjobb forårsaket et strømbrudd som gikk ut over bankdriften.

– Vi kommer til å ha en skikkelig oppvask med Evry etter de alvorlige hendelsene. Vi er helt avhengig av å levere stabil drift til våre kunder, og har et skjebnefellesskap med Evry, sier Thomas Midteide, konserndirektør kommunikasjon i DNB.

DNBs nettbank har vært utsatt for store drifts problemer den 12. og 13. juni og fra klokken 20.00 den 17. juni frem til klokken 07.30 den 18. juni.

– Dette har gått ut over våre personkunder. Ganske mange kredittkort ble rammet og avvist i kassene. Samtidig hindret det store transaksjoner mellom bedrifter og interne oppgjør mellom land, sier Midteide.

Klausul i milliardavtale

Driftsproblemene kommer bare noen få uker etter at DNB inngikk en stor driftsavtale med it-selskapet.

Den 20. mai signerte Evry en endelig avtale med DNB om leveranse av it-tjenester til en samlet verdi på 2,7 milliarder kroner frem til våren 2019.

Den nye avtalen kan sies opp med driftsbrudd.

– Vi har klausuler som regulerer dette. Vi har tatt forholdsregler til stabil drift, sier Midteide.

– Det ligger en trusel her?

– Dette er regulert i avtalen mellom oss og Evry.

Rett før jul besluttet DNB å dele it-driftsavtalen i to deler etter at nettbanken og minibanker hadde vært nede.

Det medførte at DNB flyttet driftsavtalene av «ikke-stormaskiner» fra Evry til det indiske selskapet HCL som fikk en leveranseavtale på rundt 700 millioner kroner med banken. Evry varslet deretter en nedbemanning på 300 årsverk som følge av at selskapet mistet bank-kontrakten.

Flytter inn i fjellhall

Endringene medfører at DNB flytter fra Evrys syv driftssentre og samler alt til et driftssenter i en fjellhall utenfor Stavanger i høst.

– At vi har kontroll over datasentre i fremtiden gjør at det blir lettere å bytte driftsleverandør, sier Midteide.

Ledelsen i Evry beklager sterkt problemene.

– Vi må levere kvalitet og bedre enn det vi har gjort. I 2011 hadde vi 161 bankhendelser. I 2013 var antallet redusert til 36. Antallet må ytterligere ned. Hver hendelse er alvorlig, sier Remman.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: DNB-nettbankene sviktet - igjen

 

Store nett -og minibankproblemer hos DNB