– BankID på mobil fungerer som normalt, og problemene er nå løst, sier Kjærnes i en e-post.

Onsdag formiddag sørget en fiberfeil for at BankID på mobil for Telenor-kunder ikke fungerte som det skulle.

Roald Orheim, informasjonssjef i Telenor fortalte at det ble jobbet på spreng for å rette opp i feilen.

– Vi kjenner ikke årsaken, men hvis det ikke er noe alvorlig bør det ikke ta så lang tid å få rettet opp i.

Orheim opplyser at feilen ble meldt klokken 10.20 i dag, men at det er vanskelig å si noe om akkurat hvor lang tid det vil ta før problemet er løst.

Rett før klokken 12 forteller informasjonssjefen at det er en fiberfeil som forårsaker feil på SMS-avviklingen. Det betyr at BankID blir påvirket som et resultat av dette.

– BankID er utsatt for ustabilitet i SMS-trafikken, og det er der problemet ligger nå. Vi har folk på saken og har sendt ut entreprenører for å fikse det, sier Orheim.

– Vi jobber med våre samarbeidspartnere for å løse saken. I mellomtiden anbefaler vi kunder som bruker Telenor som sin operatør å bruke vanlig kodebrikke, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i BankID.

Hun sier videre at halvparten av transaksjonene feiler for brukere med BankID på mobil for Telenor-kunder, mens resten av tjenestene fungerer som normalt. En time etter at feilen først ble meldt til Telenor, sier Kjærnes at de ser en «positiv utvikling i feilraten».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.