Problemene gjelder båter som folk ønsker å bli kvitt, som burde vært kondemnert. Det er ingen organiserte avfallsordninger for kasserte fritidsbåter på linje med biler og annen type problemavfall, opplyser politiet til VG.

– Det er nesten håpløst å spore opp eierne, i tillegg blir jo dette et forsøplingsproblem, sier Roar Isaksen, leder av Oslo-politiets sjøtjeneste.

Politiet har etterlyst et obligatorisk båtregister etter at dette ble avviklet for flere år siden.

Når båteiere fjerner all informasjon fra båtene, og lar dem drive ut for å bli kvitt dem, blir politiet nødt til å undersøke om det har skjedd en ulykke. Båter de ikke finner eierne til, må lagres i tre måneder før de kan auksjonere dem bort.

– Er de i dårlig stand, må de kondemneres, og det krever også penger og ressurser, sier Isaksen.

Ved Oslo Havn bekrefter seksjonsleder Øystein Nomerstad at forlatte båter har blitt et økende problem.

– Hvis de blir liggende så lenge at de synker, blir det jo et stort miljøproblem også. Fjerning og kondemnering av en båt kan ligge på alt fra noen tusen kroner til millionbeløp, sier Nomerstad.

Oslo Havn samarbeider med politiet om å spore opp eierne av båtene.

 

Les også: Lars (26) har gjort lynkarriere i Nike - og undrer seg over hvorfor så få nordmenn vil jobbe i utlandet

Matkjedene har satt opp prisene

- Det er en unormal situasjon

 

Se DNtv:

- Din riktige løpsteknikk kommer av seg selv
Tidligere løpedronning Ingrid Kristiansen (60) mener flere bør fokusere på å komme i bedre form - enn å løpe "riktig".
00:59
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.