Mandag morgen fortalte en sivilingeniør fra Hydro Maritime Technology Oslo tingrett om en seilas mellom Hawaii og Los Angeles med Erik Øye som innleid kaptein på en 78 fots seilbåt.

– Turen tok 19 døgn og vi var store deler av turen utenfor rekkevidde av redningshelikoptrene, sa Karl Olav Harem. Han bekreftet at han aldri ville ha lagt ut på en slik seilas hvis han ikke visste at Erik Øye var en høyt kvalifisert båtfører.

Erik Øye (t.v.) og Kjell Inge Røkke (t.h.) i Oslo tingrett.
Erik Øye (t.v.) og Kjell Inge Røkke (t.h.) i Oslo tingrett. (Foto: Henrik D. Meyer)
Vitnet fortalte også om to turer fra Florida og England til Norge med 45 fots motordrevne fartøyer der Øye manøvrerte via kanalsystemene uten problemer.

Harem har selv stor erf#229 fra arbeid på norsk sokkel. De siste 10 årene hadde han hatt liten eller ingen kontakt med Øye, men han forsikret at de turer han hadde gjennomført sammen med båtmekleren på 80- og 90-tallet viste at det ikke er noen grunn til å betvile Øyes kompetanse til sjøs.

– Vi ble også kontrollert av den amerikanske kystvakta flere ganger, og da var også papirene i orden, sa Harem.

Også et svensk vitne bekreftet over telefon at han hadde benyttet Erik Øye til å føre store fartøyer fra Middelhavet til Norden. Det svenske vitnet opplyste at han et dusin ganger har ført store fartøyer fra land i Sør-Europa til Norden sammen med Øye.

Vitnet, som er tidligere styrmann i den svenske handelsflåten, sa Erik Øye var den eneste han våget å overlate en båt til i den engelske kanal mens han selv gikk for å sove. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.