Mandag nådde bensinprisene nye høyder, da Statoil Fuel & Retail satte opp sin listepris på bensin til 16 kroner og 15 øre.

Flere bensinstasjoner i Rogaland hadde priser på over 16 kroner på sine pumper mandag ettermiddag, ifølge Stavanger Aftenblad, men noen steder bikket prisen enda høyere.

I Tromsø måtte innbyggerne ut med over 17 kroner per liter, skriver nettavisen ITromso.no.

De høye prisene skyldes uro i Irak og er kommet for å bli, tror oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea Markets.

- Vi har så lite reserver å gå på. Vi har ingen buffer som kan erstatte fallet i oljeproduksjon om oljen fra Irak blir utilgjengelig. Irak eksporterer mesteparten av oljen som de produserer, og derfor har det også stor innvirkning på verdensmarkedet, sier Saltvedt til Stavanger Aftenblad.

Stort utslag

Foreløpig er det kun såkalt «fryktfaktor» som har utløst prisøkning etter at ISIL-gruppen satte i gang sin offensiv i Irak, forklarer oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets.

Han mener det er naturlig at frykten for at krigen sprer seg i Irak driver oljeprisene opp, men at det foreløpig kun er frykt for at oljeproduksjonen skal rammes som driver prisene.

- Vi har ikke mistet noe olje enda, og det har hverken vært produksjonsbortfall eller eksportbortfall. Men fryktfaktoren har dyttet råoljeprisen opp med rundt seks dollar, og da vil også produktprisene bli tilsvarende høyere, sier han til DN.

Lar ikke bilen stå

Men rekordprisen til tross, Kjus er ikke så sikker på om nordmenn vil la bilen stå av den grunn.

- Det har ekstremt lite å si. I Norge har det vist seg at folk kjører like mye bil uansett hva bensinprisen er. Ifølge Statoil Fuel and Retail er pris-sensitiviteten i Norge praktisk talt ikke til stede. Det går en grense et sted, vi har bare ikke fått testet den enda.

- Hvor tror du grensen går?

- Det blir vill gjetting. Men selv på disse nivåene, bruker nordemnn relaitivt liten andel av sin disponible inntekt på bensin. Sånn sett er ikke norsk bensinpris så dyr likevel.

Det er også oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea Markets enig i.

- 16 kroner er rekordhøyt, men det skal en del til før nordmenn lar bilen stå av den grunn. Vi vil se mye uffing og stønning, men skal nok over 20 kroner literen før nordmenn slutter å dra på bilferie, sier hun til DN.

Saltvedt tror imidlertid bensinprisen vil vedvare utover sommeren, noe som også kan resultere i økte priser på flybilletter.

- Sommersesongen er tiden på året hvor vi bruker mest råolje og bensin. Markedet har klart å bygge opp lagre i forkant, men prisen øker vanligvis noe i juli og august. Når situasjonen i Irak gjør sitt for å presse prisen på toppen av dette, må vi regne med at bensinprisene forblir høye hele sommeren, forklarer hun.

Lite oppside igjen

Flere faktorer kan imidlertid spille inn på bensinprisen, påpeker Kjus. Han tror ikke det er mye mer oppside igjen i markedet.

- Det kan kanskje gå ti dollar til maksimalt på råoljeprisen. Skulle vi nå 125 dollar, tror jeg det blir stragtegisk lagerslipp fra IRA og da vil prisen komme ned igjen.

Forblir situasjonen uendret, vil vi antagelig ikke oppleve større prisøkning enn ytterligere 50 øre literen for pumpebensin, tror han.

- Selve markedet ser ikke stramt ut. Det er såpass mye vekst i produksjonen at dersom vi får litt fat tilbake fra Libya, uroen avtar i  Irak og det blir fremskritt i forhandlingene med Iran, da tror jeg prisen gradvis vil synke.

Prisen fremover avhenger av hvordan markedet tolker den geopolitiske uroen, understreker han.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.