Torsdag falt oljeprisene til det laveste nivået på fire år.

Samtidig satte Statoil Fuel & Retail onsdag ned sin listepris på bensin ned 10 øre  - til 15 kroner og 38 øre. For diesel er prisen nå 13 kroner og 91 øre.

- Bakgrunnen er de siste dagers fall i de internasjonale innkjøpsprisene på ferdigraffinert bensin og diesel, sier pressetalsmann Knut Hilmar Hansen til Dagens Næringsliv.

- Vi følger utviklingen i de internasjonale innkjøpsprisene fra dag til dag, slik vi alltid har gjort, sier han.

Flere faktorer

Selskapets veiledende priser er nå redusert med 77 øre på bensin og 70 øre på diesel siden toppnoteringen i slutten av juni i år.

Hilmar Hansen understreker at prisene ikke bare påvirkes av råoljeprisen.

- Drivstoffselskapenes innkjøpspriser på bensin og diesel svinger med tilbud og etterspørsel, lagerbeholdninger, sesongvariasjoner og kapasitet på raffineriene som produserer bensin og diesel. Drivstoffprisene påvirkes også av valutakurser. Drivstoff kjøpes normalt i amerikanske dollar, sier han.

Pressetalsmannen viser til at pumpeprisen («den enkelte stasjons utsalgspris») lever sitt eget liv i takt med konkurransen lokalt.

-  Det er pumpeprisen kundene ser på stasjonene. Pumpeprisen vil raskt falle under listeprisen i mikromarkeder der stasjoner fra de ulike drivstoffkjedene ligger tett inntil hverandre. Prisbildet vil også variere fra mikromarked til mikromarked. Et stort antall kunder vil også betale lavere priser som følge av kortrabatter eller bedriftsavtaler. For husholdninger med høyt drivstofforbruk er det mye å hente på å benytte Statoilkort eller ulike rabattordninger i markedet, forklarer han.

Usikker utvikling

Oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets mener det i dag er vanskelig å spå den videre utviklingen i oljeprisen.

- Tilbudssideveksten har en stund vært større enn etterspørselsveksten Foreløpig har vi ikke sett noe tegn på at det snur, sier han.

Som resten av markedet, er Kjus spent før kartellet av oljeproduserende land - Opec - holder sitt neste ordinære møte 27. november. Opec står for om lag 40 prosent av verdens oljeforsyning.

- Jeg føler det 50/50-sjanse om vi skal opp eller ned fra det nivået vi er på nå frem mot nyttår, sier han.

- Viktig

Generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i Nors Petroleumsinsitutt understreker at råoljeprisen har betydning for bensinprisen.

- Råoljeprisen er selvsagt viktig for hva det koster å produsere bensin, sier Nøstvik i en kommentar på NP.no.

Hun peker samtidig på at endringer i den internasjonale produktprisen «relativt sett» har mindre betydning for pumpeprisen enn avgiftsendringer.

- Statens avgifter utgjør cirka 60 prosent av den prisen vi som norske forbrukere betaler på pumpene, mens den internasjonale bensinprisen tilsvarer bare 30 prosent, sier Nøstvik.

Dette legger også Statoil Fuel & Retail vekt på:

- Pumpeprisen i Norge består normalt av rundt 30 prosent innkjøpspris, 60 prosent avgifter og en bruttomargin til selskapene på opptil 10 prosent. Selskapenes andel skal dekke alle kostnader til transport, lagring og markedsføring samt fortjeneste til stasjon og drivstoffselskap. Vi har i praksis null herredømme over 90 prosent av drivstoffprisen, hevder Hilmar Hansen.

Prisoppbygging bensin, juli til september*

 

Råoljepris $ per fat*

 

* Kilde: Norsk petroleumsinstitutt(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.