Onsdag var alle de største bensinstasjonskjedene kalt inn til næringsminister Monica Mæland og finansminister Siv Jensen for å forklare hvorfor ikke pumpeprisen på bensin har stupt i likhet med råoljeprisen.

Fra juni 2014 til juni 2015 har pumpeprisen falt med 40 øre. I samme periode er prisen på råolje nesten halvert.

På møtet i Næringsdepartementet fastholdt kjedene at konkurransen i markedet fungerer, og at prisutviklingen først og fremst har sammenheng med innkjøpsprisen.

- Pumpeprisen har ikke falt like mye som råoljeprisen, fordi den internasjonale prisen på bensin ikke har falt like mye. Raffineriene tar seg bedre betalt, sier Inger-Lise Nøstvik i bransjeforeningen Norsk petroleumsinstitutt.

LES OGSÅ: Her er regnestykket som forklarer bensinprisen  

Raffineriene får skylden

Kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Statoil Fuel and Retail slutter seg til forklaringen om hvem som sitter igjen med gevinsten:

- Marginøkningen ligger i raffineriene, sa Heldaas til det omfattende pressekorpset.

Bare noen av de norske bensinkjedene er eid av store oljeselskaper med egne raffinerier. Statoil Fuel and Retail er ikke blant kjedene som har et oljeselskap i ryggen etter at bensinstasjonene ble solgt til det canadiske selskapet Couche-Tard. Bensinen kjøpes i et internasjonalt marked, poengterer Heldaas.

Kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Statoil Fuel and Retail.
Kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Statoil Fuel and Retail. (Foto: Elin Høyland)

Ulike forklaringer

Representanter for bensinkjedene satt på gangen og ventet og måtte inn til statsråden etter tur for å komme med sine forklaringer på bensinprisutviklingen, av konkurransemessige hensyn.

- Vi har fått ulike forklaringer fra de ulike kjedene, sa næringsminister Mæland etter møtet.

Innkallelsen av bensinkjedene kom bare en uke etter at Konkurransetilsynet varslet at de ville gå inn og se på bensinmarkedet.

Les også: Konkurransetilsynet slår ned på bensinmarkedet

Heldaas betrakter innkallelsen til de to statsrådene som pussig.

- Vi er i et konkurransesensitivt marked, og det viser seg med at prisene endrer seg i takt med kostprisen, sa kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Statoil Fuel and Retail før sjefene i bensinmarkedet samlet seg inne hos statsråd.

 

Han viser til at avgifter utgjør 60 prosent av pumpeprisen, mens innkjøprisen utgjør 30 prosent og resten er selskapenes bruttomarginer.

De to statsrådene ble presentert grafer som viser sammenhengen mellom innkjøpspriser og pumpepris.

- Bensinkjedene opplever konkurransen som hard, men forbrukerne opplever det ikke på samme måte, sa Jensen etter møtet.

To ukentlige prishopp

I markedet har det utviklet seg en prisdynamikk med oppgang og nedgang i pumpeprisene to ganger i uken. Heldaas fastholder at svingningene ikke skyldes ulovlig priskoordinering.

- I Danmark svinger prisene på drivstoff hver dag og i Sverige er det sjeldnere enn her. Norge er ikke spesielt i så måte. Årsaken til prisløftet er at prisen må opp til et nivå der man tjener penger.

NHH-forskerne Øystein Foros, Erling J. Hjelmeng og Frode Steen har uttalt at kjedene har kartellpriser og «driver stilltiende samarbeid» om bensinprisen. (Krever innlogging).

- Hvordan kan det være kartellpriser når prisene svinger hele tiden, sier Heldaas.

Les også Bensinstasjonskjede: Paradoksalt

Se DNtv: Kan ikke bli annet enn verdens beste bil

- Det buldrer og braker og man blir presset tilbake i stolen
Ikke rart DNs bilanmelder synes dette er verdens beste bil.
03:15 Min
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.