Siden 2006 har Telenor TEL og DnB Nor DNBNOR jobbet sammen både nasjonalt og internasjonalt om å fremme mobiltelefonen som betalingsmiddel.

Det er i denne sammenheng ikke snakk om betaling via nettleseren eller sms, men om mobiltelefoner med samme funksjonalitet som et bankkort. Ved hjelp av et nytt sim-kort og telefoner med NFC (Near Field Communication, trådløs kortdistanse kommunikasjon) kan man betale et kjøp med mobilen ved å holde den opp foran en betalingsterminal.

Løsningen Telenor og DnB Nor samarbeider om er den første i Norden og en av de første i verden som utelukkende er basert på industristandarder i alle ledd.

– I Japan er mobilen som kontaktløst betalingsmiddel og husnøkkel allerede utbredt, men kun gjennom proprietær teknologi eid av operatøren NTT DoCoMo og Sony. Slik ville ikke vi gjøre det, sier seniorrådgiver for betalingsløsninger Bent Bentsen i DnB Nor.

Løsningen som er utviklet vil kunne brukes av alle banker og mobiloperatører i Norge som ønsker det.

Bare vift
Selve operasjonen er enkel. For å betale i en kiosk eller butikk trenger man bare holde mobilen foran en sensor i omtrent et sekund. Et pip bekrefter overføringen.

Foreløpig er det en begrensning oppad på 200 kroner for kontaktløse kjøp. Over dette må man bruke plastkort med kode.

Man trenger ikke aktivere noe program eller sender på telefonen, systemet er alltid aktivt. Ettersom senderen har veldig kort rekkevidde bruker den ikke mye strøm.

 

Starter i høst
En svært begrenset intern pilot har vært kjørt en tid allerede hos Telenor og DnB Nor. Men løsningen er nå såpass ferdig at de to selskapene ønsker å lansere et prøveprosjekt med eksterne brukere og butikker utenfor deres egne lokaler.

Fra høsten starter en rekrutteringsprosess for å finne deltakere til testen.

– Vi regner med å starte med rundt 200 brukere og ti til tolv butikker i Oslo, sier Bentsen.

Færre kontanter
For DnB Nor handler dette også om å senke omsetningen av kontanter i Norge. Det er nemlig dyrt å håndtere kontanter for en bank og for næringslivet.

– I tillegg har vi en strategi om å være ledende på mobilbank. Vi mener også at betaling ved hjelp av mobilen er enklere for brukerne, sier Bentsen.

Foreløpig er det satt opp en kredittløsning for telefonene som blir med i pilotprosjektet. Men når løsningen blir kommersielt tilgjengelig vil man kunne bruke alle typer betaling i bunn. Forhåndslading, debet og kreditt er like enkelt å gjennomføre for bankene.

– Vi mener dette gir økt trygghet for brukerne. De trenger ikke huske å ta med kontanter og det går raskere å oppdage om telefonen er borte enn om lommeboken er forsvunnet. En telefon blir savnet etter rundt 20 minutter i snitt, mens en lommebok gjerne ikke blir det før etter mellom åtte og 20 timer, sier prosjektleder Peter Dahle i Telenor.

Verdiøkende tjenester
Når en infrastruktur for kontaktløs betaling er på plass og tilgjengeligheten på telefoner er god vil også en rekke verdiøkende tjenester kunne dukke opp.

– Du kan for eksempel sjekke inn på et hotell fra drosjen og så bruke mobilen som nøkkel når du ankommer. Like enkelt er det å bruke mobilen som nøkkel hjemme, sier Bentsen.

Banken regner dog med at man må ha et perspektiv på fem til ti år før kontaktløs betaling og autentisering blir såpass utbredt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.