Det er lenge siden mobilen ble noe mer enn et rent kommunikasjonsverktøy.

Nå lytter vi til musikk på mobilen, vi leser nyheter, leter frem telefonnumre og kart, ser tv og spiller spill - og vi betaler gjerne for det.

- Mobiltelefonen har blitt en proff mediekanal, sier teleanalytiker John Strand i Strand Consulting.

Rask vekst
Det begynte med enkle ringetoner, mobillogoer og spill, så kom Jamba med de "avanserte" polytone- og realtime ringetoner og verdens mest irriterende frosk. Folk begynte så å laste ned enkle nyheter og sportsmeldinger, og nå kan vi både lese aviser og se tv-serier på mobilen.

- Bruken av sms har en flat utvikling, men visuelt innhold vokser raskt, sier Strand.

Verdien av mobilinnholdsmarkedet vokser kraftig. Ifølge analysebyrået Gartner kommer vi til å bruke cirka 85 milliarder kroner på musikk og ringetoner til mobilen i år. I 2010 vil tallet mer enn dobles og ende på svimlende 211 milliarder kroner.

Bare i Norden (uten Island) er dette markedet verdt rundt 2,8 milliarder kroner, anslår Strand.

- Markedet vokser med mellom 25 og 30 prosent hvert år, mener teleanytikeren.

Brukertilpasset innhold
Mobilpenetrasjonen i Norden er svært høy, så godt som "alle" har en mobiltelefon i lommen. Ikke alle er interessert i ringetoner og skjermsparerer med nakne damer eller søte valper, men den teknologiske utviklingen gjør det mulig å tilby hver enkelt mobilinnhold som er spesielt rettet mot hans eller hennes interesser.

- Mobiltelefonen gjør det mulig å identifisere brukeren, lagre hva slags innnhold han eller hun har vist interesse for før. Dermed er det mulig å tilby personifisert innhold, sier Strand.

Enkelt sagt øker kvaliteten på innholdet vi tilbys på mobilen.

- Det er en betalingsvilje for innhold på mobil som man aldri har sett på nettet, og vi er villige til å betale mer for det innholdet som er spesielt tilpasset våre interesser, sier teleanalytikeren.

Lokker leverandører
Den store interessen for å kjøpe mobilt innhold lokker både store og små leverandører til markedet.

- Markedet for mobile løsninger vokser, men samtidig blir løsningene mer avanserte og utviklingskostnadene større. Det er en utfordring for den som ønsker å tilby mobilt innhold å gjøre det lønnsomt, sier John Strand.

Danske Unwire har utviklet en portalløsning som gjør det mulig også for de minste entreprenørene tilby mobilinnhold. Les mer om den danske løsningen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.