– Svindel og misbruk er i utgangspunktet mulig for alle tilgjengelige betalingstjenester. Det er alltid noen som vil prøve seg, sier seksjonssjef i Finanstilsynet, Olav Johannessen til Aftenposten.

En DNB-kunde hadde tilsynelatende satt over til sammen 7.000 kroner til en annen kunde av banken via appen – uten at noen av dem hadde lastet ned tjenesten som gjør det mulig å overføre penger til andres konto. Ved forsøk på å laste den ned viser det seg at personnummeret eller kontonummeret allerede er i bruk.

Hvem som eier kontoen som er brukt i transaksjonen vet ingen av dem. Saken undersøkes nå av DNB, og saken vil bli politianmeldt.

DNB bekrefter at det er «teoretisk mulig» å sette sammen en profil der personnummer, kontonummer og mobilnummer ikke stemmer overens.

Banken opplyser at de jobber med å finne løsninger som skal hindre misbruk av personopplysninger i fremtiden.

– Vi har ikke sett på tjenesten i detalj, men det at man kan opprette en konto i en annens navn, og sånn sett gi seg ut for å være den personen, er en svakhet, sier Helge Veum, avdelingsdirektør for tilsyn og sikkerhet i Datatilsynet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.