Finans Norge (FNO) foreslår å gjøre Norge til verdens første kontantfrie samfunn.

- Vi bruker nettbank, i butikk bruker vi kort, i bomringer tikker betalingen inn via betalingsbrikken vår og stadig mer av betalingen av kollektivtransporten i Oslo skjer via mobil. Vi har løsningene på plass, sier direktør for prosessområde bank Jan Digranes i FNO til DN.

DNB og Telenor har samarbeidet om en ny betalingsløsning for mobil. Etter flere utsettelser er lanseringen av denne nå satt til «etter sommeren», opplyser Viktoria Erngard i Telenor og Doorstep til DN.

Doorstep er selskapet som Telenor og DNB eier sammen.

- Norge har kommet langt. Jeg tror mobilen vil stå veldig sterkt som betalingsmiddel i fremtiden, den er veldig godt egnet til å håndtere betalinger. Jeg har også tro på automatiske løsninger hvor vi gjør mindre selv, sier Erngard.

Hun har tro på at Norge kan bli et kontantfritt samfunn.

Backup-løsning

- Det er teknisk mulig å løse det. Jeg tror samarbeidet vi har mellom bank og telecom lager løsninger som gjør at alle kan ta imot penger elektronisk ved hjelp av mobil.

- Blir vi ikke mer sårbare for data-angrep og lignende?

- Det er et godt poeng. Vi må ha gode backup-løsninger som tikker rett inn når systemene svikter, på samme måte som bankene har reserveløsning for kortbetaling. Det blir et økonomisk spørsmål.

- Et av argumentene til Finans Norge er at elektronisk betaling er rimeligere enn kontanthåndtering. Vil det ikke da bli like dyrt dersom det kreves dyre backup-systemer?

- Det er vanskelig å si. Vi må i alle fall ta med oss viktigheten av hvor sårbare systemene er og hvor viktig det er at ting alltid fungerer.

- Sikrere enn kort

Betalingsløsningen som er rett rundt hjørnet, skal gjøre det mulig å betale med mobilen ved å holde den inntil bankterminalen i butikker. Denne løsningen er sikrere enn bankkort, mener Erngard.

- Du må slå kode for alle enkeltkjøp over 200 kroner. I tillegg har vi laget en grense på 600 kroner. Når du nærmer deg å ha brukt denne summen, vil mobilen etterspørre koden din. I tillegg oppdager du det raskere å ha mistet mobilen enn lommeboken, tror hun.

I fremtiden kan det også bli mulig for Doorstep å se på muligheten for en bluetooth-løsning.

- Da blir du identifisert når du kommer inn i butikken, men det bygger forstatt på identifikasjon via mobil eller andre «wearables» som klokker og lignende.

Fem millioner transaksjoner

Starbucks innførte allerede muligheten til å betale kaffe med mobilen i 2011. Kaffekjeden hevder å ha over ti millioner mobilbrukere og fem millioner daglige transaksjoner.

Nå vil de utvikle betalingssystemet ytterligere.

- Vi skal bygge noe som vi mener er ganske signifikant i fremtiden. Det er ingen konsumentbrand på planeten i dag som kan holde ut og bli værende uten å ha integrert en sømløs digital, sosial og mobilstrategi, hevder administrerende direktør Howard Schultz i Starbucks, ifølge Fierce Finance IT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.