Å etterlate alle betongplattformene på norsk sokkel der de står, kan være det beste alternativet, konkluderer Oljedirektoratet i en ny rapport. Rapporten er resultatet av et samarbeidsprosjekt mellom Oljedirektoratet, Klima- og forurensingsdirektoratet og Petroleumstilsynet.

Det er trolig for vanskelig og farlig å prøve å fjerne betongunderstellene. Det er i det hele tatt usikkert om man vil klare å løsne betongelementene fra havbunnen. I tillegg vil reflyting, transport eller riving også være farlig for arbeidere og ha stor miljømessig risiko, skriver OD i rapporten. Istedet blir trolig løsningen å fjerne plattformdekkene, men la understellene stå igjen.

Rapporten peker dermed på at å etterlate betongunderstellene vil kunne være det beste alternativet, også med tanke på sikkerhet og forurensing. Istedet kan de etterlatte betongbena påmonteres lys og navigasjonsutstyr, slik at skipstrafikk kan styre rundt installasjonene.

Det er 12 bunnfaste betonginnretninger på norsk sokkel. 11 av disse er såkalte Condeep-plattformer,

Condeep er plattformer med enorme betongben som er sugd fast i bunnsedimentene. Norwegian Contractors var verdensledende på denne plattformtypen som først ble brukt på Statfjord A-feltet i 1977 og siste gang ble brukt på Troll-feltet i 1995. Troll A-plattformen ble en gigantplattform på 472 meter som nådde rekordbøkene.

Den store Ekofisk-tanken og Frigg TCP2 er allerede stengt ned og forlatt på stedet, mens de andre plattformene fortsatt er i drift.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.