Da BMW i 2008 lanserte sin mest oppsiktsvekkende modell, hadde de neppe lest seg opp på loven fra den lille byen Jante.

Nå er BMW X6 her i andre generasjon, og Sandemose står fremdeles ulest i bokhyllen. X6 er så klysete sterk i troen på at den er noe som en bil kan bli. Den er blitt enda litt bredere, lengre og høyere. Fronten, med de gigantiske BMW-nyrene, er enda mer fremtredende og den høye baken minst like iøynefallende, som om det var nødvendig.

Det er noe herlig, men samtidig veldig kvalmende over BMW X6.

Den er en svært kapabel bil, som tross en vekt og et omfang som på alle måter taler mot den, slett ikke er den klumpete giganten på veien som man kanskje kunne tro.

Selvfølgelig er det ikke fritt for at man kan kjenne fysikkens lover i det 2,2 tonn skal bevege seg fra stillstand og til høye hastigheter. Men, jøjemeg, som det går unna! Etter kun 4,8 sekunder har du passert 100 km/t. 4,8 sekunder! I denne bilen? Det er rett og slett vanvittig, totalt unødvendig og veldig deilig.

Det største ankepunktet mot X6, i tillegg til den noe overdrevne selvtilliten den oser av, er hvor liten den er innvendig, størrelsen tatt i betraktning.

At BMW har klart å gjøre den så trang, er nær sagt et kunststykke i seg selv. Riktignok er det blitt tre sitteplasser bak, men benplassen er ikke spesielt imponerende, og heller ikke takhøyden. Bagasjerommet er heller ikke mye å skryte av, selv om også det har vokst fra forrige generasjon.

Innvendig sørger et kompakt og førerorientert miljø for at man merker de sportslige ambisjonene som tross alt ligger i denne bilen. Støydempingen er god, men med gassfoten i bruk, brummer det godt under panseret. Man glemmer at de fleste utenfor synes man ser ut som en rallende skrytekopp, for slikt er lett å fortrenge til fordel for adrenalinet som fosser rundt i blodomløpet i det du lar de 450 hestekreftene som V8-eren yter få fritt spillerom. Dette er det helt klart beste motoralternativet hvis du først skal dumme deg ut med å kjøpe en slik bil. Beskjedenheten bør ikke dukke opp når du velger motor.

Til tross for en vekt som vil være flaut for eieren å oppgi, gjør den presise og godt vektede styringen, kombinert med et imponerende understell, sitt til at svingete veier blir under- holdende selv i denne mastodonten.

Bilen har en komplett drivlinje som består av BMWs ypperlige åttetrinns girkasse, samt et effektivt firehjulsdriftsystem som sørger for å kanalisere nok krefter til forhjulene slik at understyring unngås.

BMW X6 blir aldri et kjøp som kan begrunnes med rasjonelle argumenter. Hvorfor noen skulle velge X6 fremfor den adskillig mer praktiske, billigere og nær sagt snusfornuftige X5, er i seg selv en gåte.

X6 er kjappere, forbruker mindre (!) og har høyere bakkeklaring enn X5, men X6-kjøpere trenger neppe slike argumenter. Selv om man ikke kan komme fra at denne bilen byr på imponerende kvaliteter, står de praktiske egenskapene langt på vei til stryk.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.