Mazda MX-5, en superbil i miniatyrformat
Dns biljournalist tester den nye Mazda MX 5
01:53
Publisert:
 

Etter en noe fornedrende entré, sitter man nær sagt på bakken i supertighte sportsseter. Trykk inn startknappen og en motor på kun halvannen liter starter opp under panseret. 131 hestekrefter i noe som kaller seg en sportsbil, høres i utgangspunktet taslete ut. Men etter at jeg lot bilen rulle ut fra parkeringsplassen første gang, er det også siste gang jeg tenker tanken om at dette er en undermotorisert bil.

Når vekten holder seg under tonnet, trenger man faktisk ikke mer. Spesielt fordi en sylskarp styrerespons og en ideell vektfordeling mellom foran og bak, gjør denne bilen innmari artig å kjøre. Ikke glem at kreftene fordeles på bakhjulene, og går via en veldig tett og fin sekstrinns manuell girkasse, som mer enn veier opp for det ekstra turtallet den lille motoren krever. For en bil Mazdas artigste og minst praktiske er!

Helt siden 1998 has Mazda begeistret oss med sin roadster MX-5. De har faktisk begeistret en lang rekke personer rundt om på kloden, såpass mange at bilen regnes som den mest solgte toseters sportsbilen gjennom tidene. I fjerde generasjon har den på sett og vis gått tilbake til røttene og er bedre enn noensinne. Utseendet er blitt noe skarpere med skråstilte lykter, men essensen er den samme. Dette er en bil som er laget for å gi masse moro for pengene.

Mazda har slanket bilen ned mot vekten som første generasjon hadde, og det er godt gjort med dagens krav til sikkerhet og utstyr. Bilen veier nå under tonnet igjen, noe som gjør den både livligere og billigere enn før. Og de lettvinte plastløsningene og den manglende isoleringen av for eksempel bakluken, tilgis lett straks bilen ruller.

Ta plass! MX-5 er fortsatt Mazdas artigste og minst praktiske bil.
Ta plass! MX-5 er fortsatt Mazdas artigste og minst praktiske bil. (Foto: Thomas Haugersveen)
Bilen finnes også med en toliters motor som er noe sterkere, men om den er verdt de ekstra 35.000 kronene, er jeg usikker på. Jeg tror egentlig ikke at det kan bli bedre enn dette.

Stivheten i chassiset er optimalt tunet. Taket er av enkleste sort, med en hånd­bevegelse forsvinner taket, og høstsolen slipper inn.

Når kjøreturen omsider tar slutt, kommer den fornedrende exiten, men i motsetning til mange andre sportsbiler, har du som regel både førerkort og pengesedler i behold. Dette er en bil du ikke trenger å kjøre fort i for å ha det gøy. I denne har du det gøy hele tiden.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.