Det er over 50 år siden Ford Mustang så dagens lys, og det er nesten like lenge siden Mustang ble hentet til Norge via offisielle kanaler.

Oppskriften for amerikanske muskelbiler er da heller ikke spesielt tilpasset hverken norske avgifter eller bilkjøpere. Likevel har nordmenn flest et relativt sterkt forhold til denne amerikanske muskelbilen, også for nye generasjoner har Mustang blitt mer aktuell med fjorårets filmsuksess «Børning».

Derfor er det gledelig at Ford har gått tilbake til røttene når sjette generasjon skulle lanseres, og enda artigere er det at den nå kommer til Norge.

Vår testbil plasserer seg rett inn i den amerikanske muskelbiltradisjonen. GT-modellen har nemlig en femliters V8-motor som yter 418 hestekrefter. Til tross for en bransje preget av slanking, nedskalering og turbofjas, har Ford brukt den gamle oppskriften på denne modellen. Det resulterer fort til svidd gummi og blårøyk fra bakhjulene.

Vi forbigår i stillhet at Ford også leverer Mustang med en moderne såkalt ecoboost-motor med fire sylindere, som selvsagt blir langt mer spiselig for lommeboken, men rett skal være rett. Muskelbil fra USA skal ha V8-er. Ferdig med det.

Det betyr at en skikkelig Ford Mustang setter deg drøye 1,2 millioner kroner tilbake, hvorav nesten 850.000 kroner går rett i statskassen. Dermed forsvinner en av grunnpilarene bak hele Mustang-konseptet; at den skal være en sportsbil folk har råd til. I Sverige koster Ford Mustang GT snaue 370.000 kroner. Det er det samme som du må ut med for en Ford Mondeo stasjonsvogn med dieselmotor i Norge. I Sverige koster Mustang GT halvparten av hva svenskene må gi for en Mercedes-AMG C63. Her koster de så å si det samme.

Velkjørende brumlebass

I sin higen etter å lansere bilen også i Europa, har Ford slipt vekk det verste med amerikanske biler, så heldigvis er dette en bil som også fungerer på veier som ikke går rett frem. En fin styrerespons og en uavhengig bakhjulsfjæring sørger for det.

Det brummer diskret fra de åtte sylindrene når de våkner til liv i det du trykker inn startknappen, som forøvrig er den samme som sitter i en lang billigere Ford Fiesta. Derifra er likhetene med Fiesta kun å finne interiørt. En tettsteget og presis manuell girkasse gjør jobben med overbevisning når farten øker, og heldigvis er det såpass med moment i bilen, at du ikke nødvendigvis må gire hele tiden heller. Oppover i turtallsskalaen gjør motoren noe mer ut av seg, men til å være amerikansk muskelbil, er den likevel ganske så beskjeden. Selv om teknologiske vidundere fra Japan og Tyskland sikkert kjører fletten av denne bilen på tekniske baner, er det lite som appellerer mer til urbilisten i meg enn lyden og følelsen den gir når man fyller de åtte sylindrene med bensin.

Balansen i bilen er fin, og selv om den er relativt tung, oppfører den seg akkurat slik du forventer at en Mustang skal oppføre seg. Er du litt hissig med høyrefoten slenger den velvillig med bakenden, selv med alle antispinnsystemer aktivert. I regnvær er det ikke å anbefale å slå av disse, selv om bilen er letthåndterlig og opptrer forutsigbart. Selv 418 relativt tamme hester kan bli i meste laget å hanskes med i en leken bil som dette. Mustangs fører­assistentsystemer er et kapittel for seg. Den har bakkestartassistent, men også launch control som skal sørge for mest mulig effektiv akselerasjon.

Godt over grensen for harry

Om du vil forbruke drivstoff uten å rikke deg av flekken, har den også en funksjon for det. «Line Lock» låser forhjulene i 15 sekunder, slik at du enkelt kan røyklegge nabolaget, om du ikke blir beskjemmet av slik oppførsel. Børning-for-dummies-funksjonen er artig, pinlig og langt over grensen for hva som regnes som harry, selv i grisgrendte strøk. Samtidig er den umulig å styre unna når du skal demonstrere bilen for noen.

Når alt kommer til alt, er det ingen fornuftige argumenter for å kjøpe denne bilen. Den føles altfor billig til å være så dyr, den bruker masser av bensin, den har begredelig med plass, den bråker og den er ikke raskest i gaten.

Men når det gjelder bilkjøp generelt, og ikke minste denne bilen spesielt, så er det ikke noen vits å dra inn fornuftige aspekter. Hvem er det vel ikke som har drømt om å kjøre Mustang? Nå er det ihvertfall enklere enn før å gjennomføre den drømmen, så får heller de fornuftige blant oss kjøre rundt i sin Passat eller Yaris.

Det finnes (dessverre) ikke ett rasjonelt argument for å kjøpe denne bilen
Ikonet Ford Mustang er tilbake. Og denne gangen på norske veier.
01:59
Publisert:

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.