Det er ikke tilfeldig at Kia Sportage er blitt en stor suksess, også i Norge. Det finnes mange fornuftige argumenter for å velge denne bilen. For det første er den plassert midt i segmentet som vokser mest, altså kompaktsuvene. Når bilen i tillegg er av de bedre i klassen, hjelper selvsagt det på salgstallene.

Det er under to år siden vi sist satt i en ansiktsløftet versjon av Sportage, likevel har Kia nå satt en ny generasjon i produksjon, en bil som er forbedret på det meste og blitt mer tiltalende enn sin forgjenger. Men også dyrere.

Vår testbil er av de aller dyreste variantene. 470.000 kroner er i overkant av hva man er villig til å betale for en bil fra et merke som alltid har vært kjent som en billigbil. Men samtidig som prisen har økt, har også billigbil-preget forsvunnet fra Kia Sportage.

Prinsipielt skal selvsagt en suv ha firehjulsdrift som på vår bil, det finnes knapt noe dummere enn å kjøre rundt i en suv som ikke kommer seg frem. Skal Kia beholde billigbil-stempelet må man likevel gå på akkord med slike prinsipper, i hvert fall om du vil beholde et rikt utstyrsnivå, og det vil du.

Selv om prisen er høyere, er heldigvis produktet blitt langt bedre. Utseendemessig er ikke endringene radikale, men en oppstramming av fronten kommer godt med. Å sette seg inn i vår topputstyrte GT-Line er behagelig, selv om mye av utstyret i denne modellen kan gå under betegnelsen jåleri. Det eneste påtagelige savnet vi har, er adaptiv cruisekontroll. Ellers er materialkvaliteten bra, og oversikten er god. Sikten bakover er fremdeles en av denne bilens svakeste sider. Komforten i baksetet er derimot god, nå som seteryggene kan reguleres slik at det monner.

Nye Kia Sportage har fått et iøynefallende løft i fronten. Dette er Kias bestselger i Norge og en utfordrer for alle kompaktsuver.
Nye Kia Sportage har fått et iøynefallende løft i fronten. Dette er Kias bestselger i Norge og en utfordrer for alle kompaktsuver. (Foto: Embret Sæter)
Når biltestingen foregår på vinterstid, er det selvsagt smart å utstyre bilen med varme i alle seter samt ratt. Litt irriterende er det dog at baksetene ikke kan deles i tre, eller at det er noen skiluke i midten. Mulig koreanere ikke frakter med seg ski like ofte som mange av oss nordmenn.

Ute på veien leverer bilen også varene. Styringen er skarp og gir gode tilbakemeldinger. Et relativt stramt satt opp understell gjør kjøreegenskapene presise, uten at det blir ubehagelig. 136 dieselhestekrefter gjør jobben greit under panseret. Bilen er i utgangspunktet forhjulsdreven, men man kjenner at bakhjulene hjelper til når det trengs eller man vil ha det litt mer gøy, apropos vinterføre. Sportage fremstår som en svært god allrounder, selv om den kanskje ligger litt tilbake for konkurrentene Mazda CX-5 og Ford Kuga på kjøreegenskapene.

Og det er også noe av hovedutfordringen for Kia Sportage. De mange gode konkurrentene i denne klassen. Både Nissan og Mazda har modeller som kan matche Kia på mange områder. Det som skiller Kia-en fra de andre, er løftene du implisitt får om et totalt problemfritt bilhold. Bilmerket har nemlig det Forbrukerrådet i januar i år kåret til Norges overlegent beste nybilgaranti. Det betyr syv år eller 150.000 kilometer uten at du trenger å tenke på annet enn slitedeler.

Billigbilpreget er borte med prisøkningen på Kia Sportage.
Billigbilpreget er borte med prisøkningen på Kia Sportage. (Foto: Embret Sæter)
For mange er dette i seg selv nok til å velge en Kia som sin neste bil. Og da er Sportage det beste valget.

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.