Luksus-suven RX 450h har alltid vært selve essensen av Lexus. Dette er modellen som har bygget opp merket gjennom å gi kundene pålitelig luksus, en god dose komfort og kvalitet sammen med en hybridpakke som har appellert til folk, også de som strengt tatt ikke burde funnet det politisk korrekt å kjøre rundt i en luksus-suv.

Fjerde generasjon er like om hjørnet, og Lexus har videreforedlet suksessformelen uten å la seg påvirke vesentlig av omgivelsene. En bil som var oppsiktsvekkende da den kom i 2000, har ingen særlige x-faktorer ved seg nå lenger – annet enn at den er en av de mest komfortable bilene på markedet og i tillegg har falt til dels mye i pris i forhold til dagens versjon.

I 2015 har alle de andre luksus-suv-produsentene kommet med hver sin ladbare versjon av sine prestisje-suver, men Lexus holder på sitt og nekter å levere bilen med ledning.

Lexus RX har aldri vært den mest praktiske bilen på markedet, med sitt noe begrensede bagasjerom. Den har heller aldri appellert til dem som er opptatt av mest mulig sportslige kjøreegenskaper. Den har heller ikke vært like gjerrig som forbrukstallene skal ha det til. I den nye bilen har Lexus forsøkt å bøte på disse punktene.

Komfortmester i suv-klassen
DNs biltester har vanskeligheter med å se for seg noe mer komfortabelt kjøretøy enn den nye generasjonen Lexus RX 450h.
01:27
Publisert:

For å ta det første først: Bilen er blitt 12 centimeter lengre, noe som har gjort det mer behagelig å sitte i baksetet. Bagasjerommet har også vokst litt, men med batteri og elmotor under bagasjeromsgulvet blir bilen fremdeles som en smågutt å regne sammenlignet med mange av konkurrentene.

At japanerne har lagt seg i selen for å komme kritikerne i møte hva kjøreegenskaper angår, er også klart. De har heldigvis ikke gått all-in for å bli markedets mest sporty suv med superstiv demping og ultraskarp styring. Styringen er derimot presis og godt vektet. Motoroppsettet er som før, en V6-motor drar mesteparten av lasset, mens en elektrisk motor foran sørger for at du kan kjøre elektrisk over kortere strekninger. En ekstra elmotor bak sørger for at bilen har firehjulsdrift når det trengs, uten at den blir særlig til terrengkjøretøy av den grunn. Den trinnløse girkassen forutsetter at man lærer seg å porsjonere ut kreftene slik at turtallet ikke skvetter i været uten annen effekt enn støy. Ved hverdagslig bruk fungerer den derimot utmerket. Bilen skal være 30 prosent stivere enn forgjengeren, noe som gir bedre egenskaper i svinger uten å kompromisse nevneverdig på komforten.

Her har Lexus vært flinke. Den altoverskyggende komforten er beholdt og er kanskje det som skiller den mest positivt ut sammenlignet med konkurrentene. Det er få biler jeg kan komme på som ville vært mer behagelig å tilbringe en dag i på ulike typer veier og dekke. Støynivået er så å si på bunn hele tiden, fjæringen sørger for at det meste forbigås i stillhet og på veldig komfortabelt vis.

Når det gjelder forbruk har fabrikktallene virkelig begynt å få schwung på seg. Omkring halvliteren på mila og 120 gram CO2 er bra for en slik suv og kommer gjennom optimalisering av motorsystemene og lavere luftmotstand. Vi fikk dessverre ikke anledning til å etterprøve forbrukstallene, men betviler at vi hadde klart å gjenskape et så lavt forbruk. Den store forskjellen fra konkurrentenes ladbare suver er at om du lader plugin-hybriden ofte nok, så er det faktisk mulig å oppnå et ganske så beskjedent forbruk.

Det er fremdeles noen ankepunkter mot bilen, selv om de ikke er like fremtredende. Lexus er ikke den mest innovative bilen på markedet. Den er heller ikke den mest dynamiske. Etter å ha tilbragt mange timer bak rattet, synes jeg likevel ikke det er så underlig at mange kjøper denne bilen.

Avgiftsomleggingen ved nyttår sørger for 60.000 lavere bilpris, i tillegg til den lavere prisen ut fra Lexus, gir dette en hyggelig fra-pris. Selvsagt må man velge en av de mest velutstyrte versjonene, men da får du til gjengjeld et liv i sus og dus i en komfortabel bil som har rykte på seg for å være særs pålitelig. Og har du først valgt en Lexus, viser lojalitetsundersøkelser at du høyst sannsynlig kommer til å gjøre det neste gang også.

Derfor satser Lexus på hybridbiler:

- Vi har den beste hybridteknologien
Lexus satser på at den nye generasjonen av hybridbilen RX 450h blir en bestselger.
01:18
Publisert:
 

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.