Lexus RC F har et oppsiktsvekkende utseende og en herlig gammeldags V8-motor. Alle foto: Hege Hegle
Lexus RC F har et oppsiktsvekkende utseende og en herlig gammeldags V8-motor. Alle foto: Hege Hegle
Lexus er kjent for sin bensinsparende hybridteknologi og for å ha veldig fornøyde eiere. Sistnevnte vil sikkert stemme godt også for dem som ender opp med nyheten RC F, men hybrid og bensingjerrig er den langt ifra. Bokstavene skal visstnok stå for Responsive Coupé – og Fun, Fast eller Fuji.

At den er en coupé og er artig og ganske så rask, er det ingen tvil om. Rundt den japanske Fuji-banen har vi dessverre ikke prøvd den.

Bak lufteluker i panser og skjermer har nemlig Lexus valgt å plassere en V8-motor.

Og ikke er det bare åtte sylindere, den har også et volum på voksne fem liter. Ikke særlig imponerende i et amcar-perspektiv, selvsagt, men dette er tross alt i utgangspunktet snakk om småjålete japansk høyteknologi.

Utseendemessig kan man ikke si annet enn at RC F skiller seg ut. I den knallblå lakken vår testbil var ikledd, skal man ikke være spesielt sjenert før oppmerksomheten blir påtalende.

Oppmerksomhet

Skulle beskjedenheten ta overhånd, hold fingrene unna startknappen. Lyden kan fort tiltrekke seg oppmerksomhet.

Lexus RC F har et oppsiktsvekkende utseende og en herlig gammeldags V8-motor.
Lexus RC F har et oppsiktsvekkende utseende og en herlig gammeldags V8-motor. (Foto: Hege Hegle)

Mens BMW og Mercedes kutter sylinderantall eller motorvolum og erstatter det med pustehjelp fra turboer, puster Lexus’ kraftige V8-er selv, helt uten turbohjelp. Når den peser som verst, yter den 477 hestekrefter. Den slurper i seg over to liter på mila mens vi har den i prøve.

Lexus RC F har gjenkjennelig kvalitet på interiøret.
Lexus RC F har gjenkjennelig kvalitet på interiøret. (Foto: Hege Hegle)
Det er selvsagt en egen sjarm med en slik motor, blant annet har den en lyd som ikke noen turbomotor kan måle seg med. Lexus har selvsagt fintunet denne motorlyden for å bli best mulig, også ved hjelp av stereoanlegget. Det resulterer i en dyp brumming på tomgang, som øker til et høyere og høyere brøl når turtallsnålen nærmer seg rødmerkingen på 7300 omdreininger. Denne motoren startes alltid med et smil om munnen, og ofte koster man på seg noen raske bevegelser med høyrefoten i samme slengen.

Tung

En av ulempene med en gammeldags V8-er, er at bilens vekt blir i overkant høy. RC F veier over 200 kilo mer enn BMW M4, og tross høyere effekt, er dette noe man merker på akselerasjonen. I rene tall kommer Lexus RC F til kort sammenlignet med de to konkurrentene Mercedes AMG C63 og BMW M4, uten at det behøver å bety stort.

Baksetet i Lexus RC F fungerer best til nød eller små barn.
Baksetet i Lexus RC F fungerer best til nød eller små barn. (Foto: Hege Hegle)
På norske veier holder det selvsagt å gjøre null til 100 på 4,5 sekunder. Kreftene går til bakhjulene via en åttetrinns automatgirkasse.

Ute på veien er bilen litt tvetydig å kontrollere. Den er føyelig og behagelig i rolig tempo, og aggressiv når du virkelig setter inn støtet. Girkassen er i seneste laget, og kreftene føles ikke så tilstedeværende som ønskelig.

Responsen kan strammes opp via bilens programmer, men selv i den mest hårete «Sport +»-varianten blir den ubehagelig sportslig å kjøre. Her kommer chassiset inn og berger mye av dagen, for det er passelig stivt og gjør det meste av kjøring på norske veier ganske så behagelig. Styringen er ikke BMW-presis, men den gir rimelig tydelige tilbakemeldinger og føles trygg og bra.

Tilgivelse

RC F appellerer neppe til samme kjøpergruppe som nevnte konkurrenter. Til det er den for tung og treg. Som en langkjøringscruiser treffer den blinken bra.

V8-motor og et slikt utseende gjør at man kan tilgi mye, selv om biltypen neppe lever lenge.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.