Ingenting er mer autentisk i suv-verdenen enn Land Rover. I tospann med amerikanske Jeep er de selve grunnleggeren av segmentet.

Den spede begynnelsen hadde en bråte med sjarm, traktoraktige kjøreegenskaper og tilsvarende komfort, noe Land Rover Defender fremdeles innehar. Deretter lagde de en totalt annen bil med den raffinerte og dyre Range Rover.

Dessverre endte det folkelige alternativet, Freelander, som skulle være en blanding av Range Rover og Defender for folk flest, opp som en katastrofe når det kom til pålitelighet og kvalitet. Det bedret seg noe da den kom i andre generasjon, men bilen forble en bekreftelse på Henning Kvitnes’ ord: «Evig eies kun et dårlig rykte». Derfor starter Land Rover på ny frisk med nytt navn på en helt ny bil.

Discovery Sport er altså arvingen til Freelander, og en bil som skal konkurrere med populære biler som BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60. Bilen er bygget på samme plattform som den poshe Range Rover Evoque.

Hverken forfra eller fra siden er det noen tvil om at dette er en Land Rover. Den største skuffelsen i Discovery Sport er setene foran. Selv om Sport i Land Rover-sammenheng ikke betyr sportsbil, men en mindre utgave, betyr ikke det at setene trenger å gi såpass dårlig støtte.

Førermiljøet er greit, men ikke spesielt spennende.
Førermiljøet er greit, men ikke spesielt spennende. (Foto: Embret Sæter)
Der de fleste ikke kan måle seg, og som Land Rover har høy selvtillit på, er fremkommelighet og kjøreegenskaper på dårlige veier. De fleste bilprodusenter liker å safe inn sine lanseringer i klimastabile middelhavsland, mens Land Rover velger stormutsatte Island på vinterstid, der teamet langs testløypa består av folk som er mer ivrige på å spa snø inn på veien enn å ta den vekk. Og det er da heller ingen grunn til å være beskjedne når det gjelder hva slags hyttevei du kan tillate deg med en slik farkost.

Med programmer for grus, gress, snø, gjørme og sand, forseres det meste på overbevisende måte. BMW såpass at jeg ville vært litt bekymret om jeg hadde ansvaret for X3-salget i München. Bilen er langt stivere enn før, og styringen er kvikk, godt vektet og gir bra med tilbakemelding.

Syvseter. Du får med nabobarna også.
Syvseter. Du får med nabobarna også. (Foto: Embret Sæter)
Et ekstra ess i ermet har Land Rover når de tilbyr syv seter i en såpass kompakt suv.

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.