Opel Corsa ble bilen for folk som ikke liker bil. Nå forsøker Opel å forandre den lille bilens image.
Opel Corsa ble bilen for folk som ikke liker bil. Nå forsøker Opel å forandre den lille bilens image. (Foto: Embret Sæter)
Seter i delskinn, elektronisk klimaanlegg, svingbare bi-xenon-lykter med automatisk fjernlysassistent, cruise control, filskiftevarsler, trafikkskiltgjenkjenning, blindsonevarsling, kollisjonsvarsling, parkeringsassistanse og – sensorer foran og bak, ryggekamera og varme i rute og ratt.

Alt dette var inntil nylig utstyr forbeholdt velhavende bilsnobber med store lommebøker og ditto budsjett.

Nå er alt dette på plass i femte generasjon av småbilen Opel Corsa. En bil som gjennom 32 år har opparbeidet seg et rykte som en bil for dem som strengt tatt ikke bryr seg stort om bil, og med en pris like over 200.000 kroner.

Corsa er første ledd i Opels omfattende plan for nye modeller og motorer som skal få selskapet over på overskudd, etter at selskapet de siste 15 årene på verdensbasis har tapt svimlende 19 milliarder dollar. Tall som får flyselskapet SAS til å fremstå som en kassasuksess.

Nye Corsa er størrelsesmessig nær sagt identisk med forgjengeren, noe som betyr en lengde på drøye fire meter. Innvendig er plassen overraskende god. Baksetet har grei plass til bena, slik at man slipper krampetendenser før Sinsenkrysset. Interiøret har fått en moderne oppgradering, med mye hentet fra den hippe lillebroren Adam. Materialkvaliteten er det ikke mye å utsette på, det samme gjelder betjeningen.

Som tidligere nevnt, er altså dette en bil som bugner over av utstyr. At det ikke er elektriske vindusheiser bak, må rett og slett være en forglemmelse.

Førermiljøet i nye Opel Corsa er enkelt, velfungerende og solid.
Førermiljøet i nye Opel Corsa er enkelt, velfungerende og solid.
Etter at flere konkurrenter har hatt stor suksess med bitte små turbomotorer med latterlig lavt sylindervolum, har nå også Opel skjønt tegningen. Under panseret har Opel plassert en motor med sylindervolum på størrelse med en melkekartong, fordelt på tre sylindere. Hva har ikke turboteknologien gjort med små motorer? Med 90 hestekrefter er det ingen fare for at du skal sinke trafikken, selv om du skulle ligge i feil gir i motvind og oppoverbakke. Opel har også klart å skjule den karakteristiske lyden fra de tre sylinderne, så det går fort i glemmeboken at det er en ganske beskjeden motor under panseret.

Kjøreegenskapene er ikke noe Opel trenger å skjemmes over, de står ikke tilbake for konkurrentene. Bilen har en fin veiholdning og ganske skarpe kjøreegenskaper.

Bilen har imidlertid en sekstrinns manuell girkasse som dessverre er litt kranglete, spesielt når man skal veksle mellom andre og tredjegir.

Opel Corsa bygger på forgjengerens styrker, men utvider også bilens appell til andre enn pensjonister. Skarpere kjøreegenskaper, en artig tresylindret motor, lassevis av mer eller mindre nødvendig utstyr og et langt tøffere design, hever hele bilens appell med flere hakk.

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.