Plettfritt interiør – bilen gjør også her Skoda-vitser til skamme.
Plettfritt interiør – bilen gjør også her Skoda-vitser til skamme.
Det er selvfølgelig mulig å ha mange innsigelser til Skoda Superb. Utseendemessig kommer man ikke i festhumør, for mange vil selve tanken på en Skoda føre til dårlig stemning, og for dem som regner livet som for kort til å kjøre kjedelige biler, er en Superb selve definisjonen på en som har gitt opp og går for en snusfornuftig gubbebil.

Spesielt rasjonelle innsigelser er det verre å spa opp. Det er vanskelig å finne noe mer fornuftig å ta med seg hjem fra bilbutikken. Det forutsetter selvsagt at du har bruk for en stor bil med massevis av plass. Det er jo ikke alle som har det behovet, men for dem som har det, er Skoda Superb en innertier.

Testbilen er en topputstyrt versjon, og her er det rett og slett ikke mye å klage på. Lyse innbydende skinnseter med god komfort, og et plettfritt interiør med velkjent Volkswagen-kvalitet, er det som møter deg når du åpner døren. Innvendig gjør denne bilen alle tidligere Skoda-vitser til skamme, for det er lett å trives her.

Alle som eventuelt må tilbringe tid i baksetet, vil også mene dette er et gullende godt kjøp, for her er det så stor plass at pauser for å «strekke på bena» kun blir et uttrykk uten innhold. Bredden på bilen er også økt med fire centimeter, så nå burde det være mulig å presse inn tre barneseter i bredden her, det er det ikke alle biler som klarer.

Bakseteplassen er så stor at man har vanskeligheter med å skjønne at det kan være igjen plass til bagasje. Men det er det. Med bagasjerom på 625 liter (uten reservehjul) er det nesten ingen som kan slå den på det.

Som de fleste andre biler har også Superb vært på slankekur. Det betyr en vekt under halv­annet tonn, noe som må sies å være beskjedent, størrelsen tatt i betraktning. Fremdriften på testbilen besørges av en toliters dieselmotor på 190 hestekrefter. Et dreiemoment på 400 newtonmeter går via en dsg-girkasse ut til alle fire hjul ved behov. I topputstyrsversjon L & K, samt med noe ekstrautstyr, ender vi dermed opp på en pris på 540.000 kroner for testbilen. Det er mye for en Skoda, men til gjengjeld er dette mye Skoda. Her får du en pakke som gir langt mer for pengene enn nær sagt hva som helst fra noe annet bilmerke.

Motoren er sterk fra lave turtall, samtidig er den ikke så sterk at jeg tenker at 150-hester-varianten holder. I mitt hode er dette tilstrekkelig, og ikke for mye.

Plettfritt interiør – bilen gjør også her Skoda-vitser til skamme.
Plettfritt interiør – bilen gjør også her Skoda-vitser til skamme. (Foto: Thomas Haugersveen)
Skoda Superb i stasjonsvognversjon er på mange sett og vis et av de beste bilkjøpene du kan gjøre. Og etter litt tid, så vokser bilen også emosjonelt. Man finner seg til rette og blir faktisk litt glad i bilen etter noen dager bak rattet.

En trangere og mindre Passat med samme motor og girkasse koster 16.000 kroner mer. Og kom ikke å si at Passaten er noe mer følelsesbasert kjøp. Også det er en bil som kjøpes mer med hodet enn hjertet.

Den eneste bilen som i det hele tatt kan måle seg med denne, når det gjelder mye bil for pengene, er lillebroren Skoda Octavia. Som kanskje er enda mer fornuftig, all den tid de fleste av oss kanskje ikke trenger all denne overdådige plassen til enhver tid.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.