«Jeg lover etter beste evne å være åpen for Gud, hjelpe andre og leve etter speiderloven» lyder speiderløftet.

Skoda Octavia Scout er ikke en bil som skriker etter oppmerksomhet. Den er mer en pålitelig arbeidshest som takler det meste. Begge foto: Embret Sæter
Skoda Octavia Scout er ikke en bil som skriker etter oppmerksomhet. Den er mer en pålitelig arbeidshest som takler det meste. Begge foto: Embret Sæter
For Skodas del har de mer bokstavelig løftet Scout-versjonen av Octavia som nå er på markedet. Den ruver 33 milli­meter høyere enn en standard Octavia. Det kan være nok til at du slipper å kjøpe suv, selv om du innbiller deg at det trengs for å kjøre opp til hytta. Også de andre egenskapene i bilen er løftet opp på et nytt nivå.

Scout har en rekke kvalifikasjoner som kan komme godt med som speider. Den er sånn passe eplekjekk, men i ­motsetning til bedrevitere flest, har den noe å fare med. Med diverse skliplater og ekstra plastbeskyttelse her og der, virker bygge­kvaliteten robust. Det kan derfor rettferdiggjøres å legge omtrent 20.000 kroner ekstra på bordet for å få bli med i speiderbevegelsen, fremfor en ordinær Octavia. Om ikke annet får man en ekstra dose selvtillit på kjøpet.

Speiderkvaliteter som å være hjelpsom og pålitelig er ihvertfall på plass i bilen. Den har siste generasjon firehjulsdrift fra svenske Haldex, noe som også gjør den relativt nøysom. Bakhjulene hjelper ikke til før det trengs, og dette ser ut til å fungere bra på all normal kjøring. En drøy halvliter på mila er det ingenting å si på i en bil med firehjulsdrift og automat, og de kraftressurser denne kan by på.

Ikke mindre enn 184 hestekrefter yter toliters dieselen under panseret, og sammen med en sekstrinns dsg-girkasse, sørger den for at vi aldri savnet krefter. Dette er en bil som gjør null til 100 km/t på under åtte sekunder. Det er kvikt for familien. Motoren er den samme som sitter i dieselversjonen av den sportslige Octavia RS.

På veien er bilen trygg og forutsigbar, og den ekstra høyden takler den bra. Provoserer du over grensen, byr den på en viss grad av understyring, men du kjenner da at bakhjulene prøver å hjelpe deg inn igjen.

Testbilen til 450.000 kroner er ikke overdådig utstyrt, men en bil uten åpenbare mangler eller savn.
Testbilen til 450.000 kroner er ikke overdådig utstyrt, men en bil uten åpenbare mangler eller savn.
Også for Scout-versjonen beholder Skoda sitt varemerke. Det skal være mye bil for pengene. DNs testbil er toppmodellen, med en startpris på 410.000 kroner. Sluttprisen på vår bil havnet på 450.000 kroner. Da får du en ikke overdådig utstyrt bil, men en bil uten åpenbare mangler eller savn. Det er omtrent 50.000 kroner billigere enn du om du skaffer deg en av konkurrentene. Så dette er mye bil for pengene.

Skoda er etterhvert blitt en av veteranene innen de høyt hevede plastcruiserne som har en tendens til å lokke til seg norske bilkjøpere. Scout tiltrekker seg kjøpere fra både stasjonsvogn og suv, så den favner bredt. Octavia Scout er en av de gunstigste kjøpene i segmentet for dem som er opptatt av et tøft utseende som ikke bare er skryt.

Så får du heller leve med de utdaterte fordommene mot merket, og at bilen kanskje ikke er den mest spennende du kan kjøre rundt i.

Skoda selger bra i Norge, men når man ser hva man får for pengene, er det rart de ikke selger enda mer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.