Den litt røffere biltypen med firehjulsdrift og litt høyere bakkeklaring appellerer til mange kunder som mener de lever en aktiv livsstil med et stort behov for å komme seg frem til alle fritidsaktiviteter, være seg oppe i snøfonnen eller ute på sandstranden.

Subarus kjerneverdier er på plass med både fremkommelighet og pålitelighet i den nye Outback.
                  Alle foto: Embret Sæter.
Subarus kjerneverdier er på plass med både fremkommelighet og pålitelighet i den nye Outback. Alle foto: Embret Sæter.
I 1994 kom den første Subaru Outback. En hevet utgave av stasjonsvognen Legacy som skulle forene stasjonsvognens egenskaper med mange av suvens. Siden den gang har andre produsenter kastet seg på denne trenden med navn som allroad, alltrack, alldrive, scout, country tourer, xc og så videre. Samtidig har Subaru vært beskjedne når det kommer til innovasjon.

Subaru er blitt merket som mange såkalte bilkyndige sverger til for at verkstedutgifter og problemer skal være på et minimum, samtidig som den robuste fremtoningen heller ikke lar seg stoppe av litt snøfall eller generelt etterslep på veivedlikehold. Altså en bil som treffer Ola nordmann rett i hjertet. Subaru har ikke vært noe for avantgarden eller folk som liker å være firstmovers, og av de største ofrene man da har gjort er en innvendig opplevd kvalitet som ikke har kommet stort lenger enn til sent 90-tall.

Med nye Outback er det tatt kvantesprang på mange områder innvendig, og resultatet er noe som bør verdsettes av flere enn de tradisjonelle Subaru-kjøperne. Det meste av plast er eliminert til fordel for edlere materialer. Subaru overdriver selvsagt ikke, men en syv-tommers skinnende blank trykkskjerm danner sentrum i all betjening og et nytt multimediesystem som fungerer relativt logisk og fornuftig. Selv DAB-radio er på plass.

Det meste av plast er eliminert til fordel for edlere materialer.
Det meste av plast er eliminert til fordel for edlere materialer. (Foto: Embret Sæter)
Basismodellen på Outback er svært velutstyrt. Om skinnseter, soltak, elektrisk bakluke, 18 tommers felger og elektriske forseter er verdt 50.000 kroner, får bli opp til den enkelte. Uansett går man seg ikke vill i modellutvalget og ekstrautstyrslisten, for toppmodellen er komplett.

En syv-tommers trykkskjerm danner sentrum i konsollen.
En syv-tommers trykkskjerm danner sentrum i konsollen. (Foto: Embret Sæter)
Standard kommer begge modeller med det nye sikkerhetssystemet Subaru kaller Eyesight. Det omfatter adaptiv cruisekontroll og filskiftevarsler som er deilig i dagligdags bruk, samt autobrems som vi heldigvis ikke fikk behov for å teste ut. Alt dette fungerte feilfritt under vår tid med bilen, men at de trenger å ha en pipelyd for enhver ting som skjer, er i beste fall enerverende. For å unngå at pip-pip blir det nye ulv-ulv, kan den slås av, men da mister den kanskje noe av poenget. Det er ikke nyskapende eller sensasjonelt, men Subaru henger da med i tiden. I kupeen er det svært god plass, så denne bilen frakter lett fem voksne uten større lumbago-fare.

Vår testbil har en 2,5-liters bensinmotor under panseret, og Subaru holder på sitt kjennetegn boxermotoren. Noen av de 175 hestekreftene går seg bort i Lineartronic-girkassen, som heldigvis ikke er av de verste trinnløse kassene på markedet.

Med mindre du ber om alt på en gang, er den kultivert og stillegående, dette er uansett en bil som oppfordrer til beherskede fartsøkninger. Alternativet er en dieselmotor på 150 hester, med samme girkasse.

Vårt testforbruk lå på 0,78 liter på mila, men slikt bekymrer ikke den gjengse Subaru-kunde, som neppe mangler dekning på bensinkortet.

Den permanente firehjulsdriften gir et svært godt grep, selv under krevende veiforhold der veiens dekke er i ferd med å gå i oppløsning. Den understyrer om du går for fort inn i svingene, men den er lett å få på rett kurs igjen, om du justerer lett på gassen.

Outback minner tross sin ekstra høyde mye om en vanlig stasjonsvogn å kjøre. Styringen er presis og lett vektet, som det skal være på en bil som tross stiv fjæring fremstår som mer komfortabel enn sportslig.

Subaru har de nest eldste nybilkundene i landet, kun de som handler Suzuki er eldre.

Subarus kjerneverdier er på plass med både fremkommelighet og pålitelighet. Men med et mer raffinert og påkostet indre, burde bilen tiltale også andre enn Subarus lojale, men noe eldre kundebase.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.