Fiat er i ferd med å bygge opp 500 som en egen merkevare. Slik BMW har gjort med Mini, eller som Citroën er i ferd med å gjøre med sine særeste, og kanskje kuleste DS-modeller.

Det var stas da 500 ble bragt tilbake fra de døde i 2007. Den bitte lille bilen som skiller seg ut med bilverdenens minste hattehylle, ble en suksess for Fiat, og er et artig bekjentskap på veien. I Norge er dette en modell med i hovedsak kvinnelige kjøpere, det skiller den også fra resten av bilmarkedet.

Dermed var det bare et spørsmål om tid før suppen sto til koking i Italia. En cabriolet-versjon kom to år etter debuten. I 2012 kom en ny skål spikersuppe. 500 L er en oppblåst flerbruksaktig versjon av 500, men mangler det meste av sjarmen.

Les test av Fiat 500 C: Liten og svak uten tak

Les test av Fiat 500 L: Vokst fra sjarmen

Samtidig som BMW kutter tre Mini-modeller, går Fiat andre veien, og utvider med enda en ny 500-modell. Fiat 500 X er en crossover, eller liten suv. Bilen er produsert side om side med Jeep Renegade i Italia etter at Fiat og Chrysler slo seg sammen i 2014.

Les test av Jeep Renegade: Kubistisk villstyring dnPlus

Utseendemessig er 500 X relativt vellykket, selv som den i praksis er en oppblåst versjon av den lille slektningen.

Når man setter seg inn, er det ikke så mye Jeep-vibber man får, mens 500-vibbene er på plass. Innholdet er ganske likt, men utformingen går i hver sin retning. Jeep dyrker det barske, mens Fiat fremdeles ser ut til å ville holde seg inne med kvinnelige kjøpere. Plassen er som i en kompaktbil, og størrelsesmessig er den omtrent som konkurrenten Mini Countryman. I baksetet går det greit med benplassen, mens takhøyden ikke er like tilfredsstillende.

Se video: Fiat 500 X har ett stort problem:

Fiat 500 har ett stort porblem
00:00
Publisert:

Vel ute på veien er det ikke så mye å klage på i denne bilen. Understellet takler ujevnheter bra, og en toliters dieselmotor på 140 hestekrefter gir greit med krefter, selv om diesellyden når inn i en ellers bra isolert kupe hver gang du blir ivrig på gassen. Under slike øvelser blir også automatgirkassen litt vel søkende etter å finne rett gir, noe den åpenbart ikke gjør ettersom den girer opp og ned etter eget forgodtbefinnende. Dette bedrer seg noe i Sport-modus.

I denne klassen er det ikke vanlig å kunne styre oppsettet i bilen med kjøreprogrammer. Her avslører Fiat litt av slektskapet med Jeep. I «Traction», som skal få deg frem der veien ikke er like god lenger, kommer det frem en grafikk som viser fordelingen av kreftene mellom de to akslingene. Hvor langt til skogs du likevel kan begi deg, fikk vi ikke testet, men rent gimmickmessig er det slik man skal ha det i en firehjulstrekker. Vår testbil er av den velutstyrte sorten, ikke bare har den sterkeste motoralternativ, mye utstyr og firehjulsdrift, men også en nitrinns automatkasse. Dermed avsløres også det største problemet med denne bilen. Den er hårreisende dyr! Vår testbil runder 450.000 kroner, og det er den rett og slett ikke verdt.

Du får den riktignok fra omkring 300.000 kroner, men da med en dieselmotor på 120 hestekrefter, uten firehjulsdrift og i laveste utstyrsnivå.

I denne prisklassen finnes det et hav av biler som er mer aktuelle enn denne bilen, dessverre for Fiat. Eksempelvis koster den helt nye Mazda CX-3 i topputstyrt versjon 100.000 kroner mindre enn denne bilen før den er ekstrautstyrt. Du kan faktisk gå en klasse opp, og kjøpe en velutstyrt kompaktsuv som Mazda CX-5 og likevel spare penger.

Så selv om Fiat 500 X ser bra ut, har gode kjøreegenskaper og brukbart med utstyr, er hverken merkevaren Fiat eller 500 for den saks skyld i nærheten av å kunne forsvare en så høy pris.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.