Det var bare et spørsmål om når det kom til å skje. Selv om kun hver tiende norske Golf-kjøper velger den snusfornuftige og litt dølle stasjonsvognen, har den i standardversjon vokst så mye at den i praksis er et alternativ til storebror Passat. Men bilkjøperne flytter seg stadig over i litt mindre voluminøse bilklasser, og ikke minst i suv-segmentet. Timingen er perfekt for å lansere den akk så tøffe Volkswagen Golf Alltrack.
Og hvem lar seg vel ikke sjarmere av en velkjørende romslig, men likevel kompakt stasjonsvogn med tøffe visuelle detaljer, sterk dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir. Et gyldent pentagram som bør treffe midt i den norske bilfolkesjela.
Plassmessig har Golf hevet seg flere hakk. Et bagasjerom på 605 liter gir plass til det meste, uten å kompromisse for mye på benplassen i baksetet. Dermed fungerer den godt som en familiebil, og har bedre bagasjeplass en mang en suv som vil være alternativet for aktuelle kunder.
Vår testbil er av dyreste sort, og har hentet motoren fra Golf GTIs dieselavhengige svirebror, GTD. Det betyr 184 hestekrefter og en akselerasjon på friske 7,8 sekunder. Denne motoren finnes ikke i den vanlige stasjonsvognversjonen av Golf, men pristillegget for Alltrack er på den billigere modellen ikke mer enn 13.500 kroner. Noe mange vil mene det er verdt, for de ekstra elementene virker mer meningsfulle enn jålete. Stylingen passer også perfekt til bilens proporsjoner.
Kutter du litt ned på ekstrautstyret, holder prisen seg under halvmillionen med god margin. Selv uten ekstra kryss i listen på utstyr, får man mye bil for pengene her.
Dieselmotoren er sprek når du vil, samtidig som den er billig i drift med et forbruk som ligger rundt halvliteren på mila. DSG-girkassen kan vi ikke huske å ha opplevd så nølende før, men sett den i sport, så forsvinner den følelsen raskt.
Den økte kjørehøyden på to centimeter øker fremkommeligheten en smule, men økt selvtillit er en større effekt, uten at kjøreegenskapene på vei lider nevneverdig. For man føler seg litt tøffere bak rattet i denne bilen. Utseendemessig synes jeg også den har det lille ekstra. Firehjuldriftssystemet er velprøvd og kapabelt, og jobber sammen med et system som fungerer som en elektronisk differensialsperre på begge akslinger. Det fungerer finfint, både når det er sleipt og dårlig underlag og når norsk asfalt skal forseres mest mulig effektivt.
Nå finnes det en Golf for alle anledninger, men den mest kompromissvennlige av dem alle er Alltrack.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.