Selv for de rikeste kan det være mye penger å spare ved å velge smart. Den ladbare versjonen av Mercedes S-klasse veier 200 kilo mer, men siden bilen får et utslipp på 65 gram mot 199 gram fra den sammenlignbare S500, så sparer du også 360.000 kroner på prisen, hvorav nesten 340.000 er rene avgifter til den norske stat.

Etter min mening er S-klassen det ypperste man får, og den ladbare versjonen leverer ikke noe dårligere når det gjelder komfort eller luksusfølelse.

Selv når de siste krampetrekninger av vinteren melder seg på Østlandet, er det lite som stresser deg bak rattet i en slik bil. Firehjulsdrift må man ofre på miljøvennlighetens alter, men ved snøfallet kompenseres det ved at luftfjæring kan heve bilen slik at snøen ikke blir til særlig bry.

S-klassen leverer alt det du kan tenke deg i en bil, samt masse man aldri har savnet.

Det er unektelig en behagelig følelse at ikke bare sete og ratt varmer seg opp, men også armhvilerne i midten og på siden.

Skal vi være kritiske, mangler bare varme i gulvet.

Drivlinjen fungerer utmerket i denne bilen. En potent V6-bensinmotor suppleres av en elmotor på 116 hestekrefter. Det gir en flytende følelse som forsterkes av bilens duvende fremferdsel på veien.

Elmotoren får kraften fra et batteri som nær sagt spiser opp hele bagasjerommet. En bil som er godt over fem meter burde kunne lastes med noe mer enn hva en ordinær Golf har plass til. Når alle ladekabler innpakket i vesker også er med, så blir det ikke spesielt imponerende plass til bagasje.

Plug-in-modellen kommer bare som langversjon, så bakseteplassen er det ikke inngått noen kompromisser på.

Batteriet lades opp via en ladeluke i støtfangeren bak, og i den forbindelse melder deg seg et nytt ilandsproblem. For det første er det usigelig flaut å stille seg opp på en offentlig ladeplass med en slik bil. For det andre er mange av ladeplassene ikke bygget for biler av dette kaliberet. Da er det godt å vite at S-klasse-kundene neppe må benytte seg av offentlige strømuttak.

Om denne bilen skal kunne levere noe i nærheten av de offisielle forbrukstallene, så må den lades. Da vinteren returnerte til Østlandet, var det liten tvil om at batterikapasiteten ble litt snau. Riktignok satt vi behagelig og varmt i snøkaoset, men på en tur på en knapp mil, brukte vi 75 prosent av batteriet på vei til jobb.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.