Drøye 600.000 kroner er det du må ut med for en av Audis morsomste biler i 2017. Det er omkring 150.000 kroner mindre enn da DN testet S3 i 2013. Mye har skjedd siden da, men at de mest motorsterke og artigste bilene skulle falle mye i pris og bli tilgjengelig for langt flere, er det ikke annet enn å takke politikerne for.

Audi S3 Sportsedan er ikke akkurat ulik en A4, eller storbrødrene A6 og A8 for den saks skyld. 
Audi S3 Sportsedan er ikke akkurat ulik en A4, eller storbrødrene A6 og A8 for den saks skyld.  (Foto: Embret Sæter)

De nakne sifrene for dagens S3 er 310 hestekrefter fra to liters motorvolum, dreiemoment på 400 newtonmeter og en akselerasjon fra null til 100 på 4,6 sekunder gir en relativt heftig bil, til tross for at den har en bror i RS 3 som er både sterkere og raskere enn seg.

Les test av Audi RS 3: Hedonisme på fire hjul

I Sportsedan-karosseri blir det hele egentlig ganske elegant, som en mini A4/A6/A8, med en størrelse som er det som skal til for at vekt og lengde ikke skal ha for mye ødeleggende kraft. Nær sagt samme hvor store og kraftige motorer så store biler har, så mangler de lekenheten til en velmotorisert kompaktbil fra øverste hylle. Det er da heller ingen tvil om at dette er en bil for dem som mener begrepet er mer enn å fraktes fra a til å.

Røde bremsekalipere er selvsagt for en sportslig bil som S3. 
Røde bremsekalipere er selvsagt for en sportslig bil som S3.  (Foto: Embret Sæter)

Noe hemmet av myke vinterdekk, er det likevel en fryd å kjøre S3 på krevende veier. Veigrepet er formidabelt og firehjulsdriften spikrer så å si kreftene ned i asfalten. Nyrebelte er heldigvis ikke nødvendig, for kompromisset mellom sport og komfort er godt balansert. Vår testbil har magnetic ride for å stille demperne etter programmene i Audi Drive select, noe som er verdt de 13.000 kronene det koster. Styringen er fint vektet, spesielt i Sport, og bilen adlyder de minste ordre på pliktskyldig vis.

Bak denne grillen bor en toliters motor på 310 hestekrefter.
Bak denne grillen bor en toliters motor på 310 hestekrefter. (Foto: Embret Sæter)

Motoren er 10 hestekrefter sterkere enn før, S tronic-girkassen har ett trinn mer enn før, og fungerer supert, uten å være masete selv i sportsmodus. Akselerasjonstiden er kuttet med tre tideler, og 4,6 sekunder ser ut til å være virkelighetsnært hva vi klarte å presse bilen til på relativt kalde dager med vinterhjul. Ønsker du å gire selv, må du ut med 12.000 kroner ekstra, får et forbruk på en halvliter mer per 100 kilometer, og taper syv tideler hver gang du skal opp i 100 fortest mulig. Motorlyden er passelig sportslig når du starter opp, uten at du trenger gjemme deg i skam. Kreftene leveres effektivt og med turtallet litt opp på skalaen leverer bilen masse krefter som gjør den til en drøm i nesten enhver hverdagslig sammenheng. Enda høyere oppe i turtallsskalaen og bilen skyter fart med et voldsomt skyv. Quattro-systemet skal nå kunne levere alle kreftene foran eller bak, og under sporty kjøring skal mer av kreftene plasseres i bakken via bakhjulene. Det gir mindre understyring og en noe mer leken bil.

Virtual cockpit brer seg i Audis modellrekke.
Virtual cockpit brer seg i Audis modellrekke. (Foto: Embret Sæter)

Interiørt er det få som topper Audi S3. Med den lekre digitale skjermløsningen Virtual Cockpit på plass, akkurat som på TT og A4, er dette helt i teten når det gjelder bra interiør i denne klassen. Riktignok koster det penger, men det smaker da heller ikke så verst.

Les test av Audi TT: Teknisk knockout

S3 er på mange måter en fantastisk bil, den er super til hverdags, men også når du vil ha det gøy ute på veien. Et veigrep mange kan misunne den, markedets beste interiør og masse krefter som ikke tar helt livet av miljøet. Likevel er det noe klinisk riktig med den. Nesten som den flittige eleven i klassen som faktisk kommer inn på medisinstudiet. Vi savner den bøllete stilen og tilhørende magien til en AMG-motor, for ikke å snakke om den lettbente lekenheten som BMW M2 kan oppvise.

Tipunktsjekken

Audi S3 Sportsedan Quattro S tronic

Spesifikasjoner

Lengde (cm): 447
Bagasjerom (l): 390/845
Hengervekt (kg): –
Vekt (kg): 1465
Effekt (hk): 310
Sylindertall: 4
Motorvolum (ccm): 1984
Dreiemoment (Nm): 400
Akselerasjon (0-100): 4,6
Toppfart (km/t): 250
Forbruk (l/mil): 0,64
CO2-utslipp (g/km): 148
Pris fra (kroner): 622.600
Pris testbil fra (kroner): 753.350

 

Førermiljø

● ● ● ● ● ●

Audi er gode på interiør og når også S3 får den lekre «virtual cockpit»-løsningen blir det ekstra lekkert.


Passasjerkomfort

● ● ● ● ● ●

Størrelsen på forsetene gjør benplassen litt snever i baksetet, men med fire dører er i hvert fall tilgangen lett.


Design 

● ● ● ● ●

S3-versjonen ser akkurat så tøff ut som den bør.


Lydisolering

● ● ● ● ●

Beskjedent lydnivå, med god støyisolasjon mot vei og vind.

Lasteplass/evne 

● ● ● ● ● ●

Større bagasjerom enn kombiversjonen, men selvsagt noe mer knotete tilgang til bagasjerommet. Setene kan legges ned. Ikke hengermulighet.

Ytelser

● ● ● ● ●

Den er kvikk og mangler aldri punchen denne motoren. Fint samspill med girkassen.


Annenhåndsverdi 

● ● ● ● ● ●

Verdien av denne bilen som bruktbil om fire år vil nok ligge på snittet i klassen. Biladministrasjonsselskapet Autolease anbefalte navi, sportseter, magnetic ride samt metallic lakk til storebror RS 3, og da gjelder det samme på denne bilen for best mulig restverdi.


Prisvurdering

● ● ● ● ● ●

Har gått ned mye med fjerningen av effektavgiften i Norge. S3 stiller i klassen sammen med de virkelige avgiftsvinnerne.

Renommé 

● ● ● ● ●

Audi ligger ganske langt opp på eiertilfredshet hos AutoIndex, og denne generasjonen A3 har få feil ifølge tyske Dekra.


Kjøreegenskaper

● ● ● ● ●

Deilig styring, en artig motor og et fabelaktig veigrep gjør dette til en særs kapabel kjøremaskin.

46/60


Konkurrenter

Mercedes-AMG CLA 45

+ Sterkere, raskere, stasjonsvogn

– Pris

DNs testpoeng: 48 (29. juni 2013)


BMW M2

+Fantastisk morsom, bakhjulsdrift, sekser

-Dyrere, bakhjulsdrift, forbruk, upraktisk

DNs testpoeng: 47 (20. april 2016)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Tidenes beste BMW
BMW M2 byr på så store mengder kjøreglede at DNs biljournalist blir ekstatisk.
01:55
Publisert: