I sommer overtok PSA-gruppen, som eier de franske bilmerkene Peugeot og Citroën, det tyske bilmerket Opel fra amerikanske General Motors (GM). Foreløpig har konsekvensene i det norske markedet vært at den potensielle gigantsalgssuksessen Ampera-e på merksnodig vis nå er forkludret til fordel for flere års ventelister og store prishopp. GM, som bygger bilen for Opel, har øyensynlig ikke særlig interesse i å levere biler, og om de skal gjøre det, skal de i hvert fall ha 20 prosent mer penger for det av de omkring 4000 norske kundene som hadde satt seg på liste for å få bilen.

Uten sammenligning for øvrig så kan vel et helt svensk lokalsamfunn skrive under på at GM ikke er så greie når de skal kvitte seg med bilmerker.

Den nye eieren, PSA-gruppen, er ikke akkurat i front med elbilsatsing, men sier som alle andre bilmerker at dette er noe som skal satses på om noen år eller der omkring. Det er selvsagt leit for norske kunder, men kanskje enda kjipere for dem som lever av å selge Opel.

Allerede før oppkjøpet gikk i orden, har tyske Opel samarbeidet om felles modeller med franskmennene. Suver er noe som er mulig å selge inn i Norge, selv uten elektrifisering. Først kom Crossland, mens nå har den større og mer praktiske Grandland endelig debutert på norske veier.

Opels X-serie består nå av Mokka X, Crossland X og Grandland X.
Opels X-serie består nå av Mokka X, Crossland X og Grandland X. (Foto: Embret Sæter)

Grandland er i prinsippet samme bil om Peugeot 3008. Likevel er det jommen ikke lett å merke det. Alle franske sprell både inn- og utvendig er fjernet til fordel for mer konservative løsninger. For eksempel er selvsagt det moderne, noe omstridte interiøret i 3008 byttet ut med instrumenter og ratt vi har vært vant til i mange tiår nå. Det bitte lille, ovale rattet franskmennene setter inn i alle sine biler, er ikke noe tyske bilprodusenter med respekt for seg selv ville ha funnet på, så interiøret i Grandland er som i alle andre biler fra merket. Det betyr også heldigvis at Opels svært gode seter er satt inn i bilen. I tillegg har man de gode lyssystemene som Opel etter hvert er blitt så kjent for. Ellers er bilen velutstyrt i øverste utstyrsnivå som vel er verdt de 26.000 kronene du må ut med ekstra fra innstegsmodellen.

Innvendig er Grandland typisk Opel.
Innvendig er Grandland typisk Opel. (Foto: Embret Sæter)

Opels egne motorer er ofret på synergieffektens alter, og det er kanskje like greit. Fire bensindrevne tyske sylindere på 1,4 liter er blitt til tre franske som rommer to desiliter mindre, uten at det merkes som noe annet enn positivt. Den lille tassen biter godt fra seg, blant annet med et dreiemoment som er bedre enn Opels egen 1,4-liters motor allerede ved 1750 omdreininger. Den er ikke direkte kvikk i akselerasjonen, men har krefter som bør holde for de fleste i de fleste situasjoner, og oppleves ellers som velkjørende og trygg ute på veien. Testbilen har en sekstrinns automatgirkasse som fungerer fint, og koster deg 20.000 kroner ekstra. Da ender vi til slutt opp på noe over 400.000 kroner, som må sies å være greit med bil for pengene. Dessverre kommer ikke bilen med drift på alle fire hjul, noe som er viktigere for norske kunder enn i resten av Europa.

Grandland kommer helt i tråd med Opels forenklingsfiosofi, som innebærer at det skal være enkelt å kjøpe. Det betyr valg mellom to motorer, to utstyrsnivåer og to girkasser. Som om det ikke var nok, er prisene for diesel og bensin identiske, det samme er summen du må ut med for automat og et høyere utstyrsnivå. Ekstrautstyrslisten er også begrenset til én side.

PSA skaffet seg bilmerket for å ha et alternativ for dem som absolutt ikke ønsker å kjøre rundt i fransk bil. Det har de lykkes ganske godt med. Grandland føles veldig som en Opel, med tanke på at den egentlig er fransk.

Utseendemessig er kanskje det franske utgangspunktet 3008 mer spennende.
Utseendemessig er kanskje det franske utgangspunktet 3008 mer spennende. (Foto: Embret Sæter)

Tipunktsjekken: Opel Grandland X Premium 1,2T

Spesifikasjoner
Dimensjoner l/b/h (cm): 448/185/160

Bagasjerom (l): 514/1652

Hengervekt (kg): 1100

Vekt (kg): 1295

Effekt (hk): 130

Sylinderantall: 3

Motorvolum (ccm): 1199

Dreiemoment (Nm): 230

Akselerasjon (0-100): 10,9

Toppfart (km/t): 188

Forbruk (l/mil): 0,52

CO2-utslipp (g/km): 120

Pris fra (kroner): 374.900

Pris testbil (kroner): 413.500


Førermiljø

● ● ● ● ● ●

Traust og oversiktlig og kanskje litt kjedelig. Svært gode seter.


Passasjerkomfort

● ● ● ● ●

Varme i setene trekker opp. Plassen er fin for to, og akseptabel for tre.


Design

● ● ● ● ● ●

Ikke like spennende som de franske slektningene, men mange setter pris på konservativ design både inn- og utvendig.

Lydisolering

● ● ● ● ●

God lydisolering, både motor-, vind- og dekkstøy er behagelig avdempet.


Lasteplass/evne

● ● ● ● ● ●

Drøye 500 liter er standarden i denne klassen. Skal man dra henger, er nok diesel bedre.

Ytelser

● ● ● ● ● ●

Den lille bensinmotoren yter bedre enn man skulle tro. Dreiemomentet er tidlig tilgjengelig, noe som sørger for at bilen er mer fleksibel enn man skulle tro.

Annenhåndsverdi

● ● ● ● ● ●

Suv holder seg godt i verdi, mangel på firehjulsdrift trekker litt ned. Gå for høyeste utstyrsnivå.


Prisvurdering

● ● ● ● ● ●

Ligger omtrent på nivå med Peugeot, så det kommer litt an på hva man ønsker av utstyr, hva man velger. Det er bra med bil for omkring 400.000, dette.

Renommé

● ● ● ● ● ●

Opel klatret mye på AutoIndex 2017, og ligger nå godt over snittet på en åttendeplass.

Kjøreegenskaper

● ● ● ● ●

Trygg og god på veien, god styrefølelse og fin balanse.


43/60


Konkurrenter

Mazda CX-5

+4wd, fine drivlinjer, mye for pengene

–Skiller seg ikke ut

DNs testpoeng: 46 (13. juni 2017)

Peugeot 3008

+ Artig interiør, sprekere design

–Fransk rykte

DNs testpoeng: 43 (10 januar 2017)(Vilkår)