Folk vil ha suv. Peugeot har i det senere tatt inn over seg hvilken vei vinden blåser. Nesten alle modellene er blitt suver. En modell er beholdt etter gammelt mønster, og det er sedanen 508. Støpeformen er derimot ny, og nesten oppsiktsvekkende lekker.

Sedan-segmentet er ikke så stort, men definitivt preget av velkjørende tyske vogner til altfor høy pris. BMW 3-serien kommer i mars på banen med en ny generasjon, mens C-klassen fra Mercedes fremdeles holder stand. Likevel er dette biler som man definitivt må betale mye for i utgangspunktet, og når selgeren i tillegg hevder du må krysse av ekstrautstyr for titusenvis av kroner, blir det ofte for dyrt for mange.

Den store bakluken gir god tilgang til det 487 liter store bagasjerommet.
Den store bakluken gir god tilgang til det 487 liter store bagasjerommet. (Foto: Embret Sæter)

Her kommer Peugeot inn. For samtidig som den har en lekker coupéaktig form med rammeløse vinduer, sørger fem dører for at den samtidig er ganske praktisk. Dette er i tiden blant modeller som ikke er suver, se på Opel Insignia, Audi A5 Sportback, Volkswagen Arteon, eller Tesla Model S, for den saks skyld. Bagasjerommet svelger unna 487 liter, og utvides til over 1500 liter ved å legge ned bakseteryggene. Dessverre har den bare todelt bakseterygg, men skiluke kompenserer heldigvis. Å ødelegge denne fine bilens ytre med skiboks, er rett og slett ikke lov.

Peugeot går med denne bilen ikke bare sin egen vei på utsiden, innvendig er det enda mer særpreg. Hvorfor ikke flere kjører på med bitte lite ratt, er for meg en gåte. Bilen føles automatisk mer lettkjørt, og ikke minst sporty. Rettere sagt, det lille rattet understreker disse kjøreegenskapene. For det er en lettkjørt bil. Kontakten med veien er tydelig gjennom det lille rattet, og motor og girkassen samarbeider i de fleste tilfeller svært godt.

Peugeots i-cockpit er lekker, med det bitte lite rattet i sentrum.
Peugeots i-cockpit er lekker, med det bitte lite rattet i sentrum. (Foto: Embret Sæter)

Ellers er Peugeots navnevalg på interiøret, «i-Cockpit» ikke tilfeldig. Dette er noe av det nærmeste man i bilverdenen kommer en flycockpit. Girspaken ser ut som en joystick, knappene under den ti tommer store trykkskjermen, de utskiftbare instrumentene foran rattet – alt er ganske så lekkert, og ikke noe man finner i andre biler. Plassen foran er også svært romslig, med gode seter som også kan massere deg ved behov. Et minus er at utsikten heller ikke fra førersetet er helt optimal. Tykke a-stolper hindrer litt av sikten fremover, og bakover er det egentlig enda verre. Teknologi som ryggekamera og varmesøkende kamera som varsler om fotgjengere kompenserer bare litt. Men slik er det; et lekkert ytre kommer selvsagt ikke gratis. Også utsikten fra baksetet er ganske begrenset, det samme er takhøyden.

Testbilen er toppmodellen GT, det betyr en relativt stiv pris på omkring en halv million kroner. Men også masse utstyr, og en 1,6-liter med 225 hestekrefter som gjør bilen kvikk. 7,3 sekunder fra stillstand til 100 kilometer timen er innafor. Det samme er oppgitt forbruk på 0,57 liter på mila. Får du til det, er du god!

Stasjonsvognen kommer senere i år. Det samme gjør en ladbar hybrid.
Stasjonsvognen kommer senere i år. Det samme gjør en ladbar hybrid. (Foto: Embret Sæter)

Den beste nyheten for norske forbrukere kommer dessverre ikke før til høsten. Ikke nok med at 508 kommer som stasjonsvogn, som utseendemessig ikke står tilbake for sedanen, men den kommer også som ladbar hybrid i begge versjoner. Den blir omtrent like sprek som vår GT-testbil. Samlet får også den 225 hestekrefter, samtidig som bagasjeromsplassen beholdes. Et oppgitt utslipp på kun 49 gram CO2 per kilometer, samt elektrisk rekkevidde på fem mil bør gjøre dette alternativet skreddersydd norske avgifter. Om det er nok til å få norske bilkjøpere ut av suv-tåken, er heller usikkert. At 508 er en bil med egenart og sjel, er det uansett ingen tvil om.

Tipunktsjekken
Peugeot 508 GT 1,6 THP
Spesifikasjoner

Dimensjoner l/b/h (cm): 475/186/140
Bagasjerom (l): 487/1537
Hengervekt (kg): 1600
Vekt (kg): 1420
Effekt (hk): 225
Sylindertall: 4

Motorvolum (ccm): 1598
Dreiemoment (Nm): 300
Akselerasjon (0-100): 7,3
Toppfart (km/t): 250
Forbruk (l/mil): 0,57
CO2-utslipp (g/km): 131
Pris fra (kroner): 492.000

Pris testbil (kroner): 562.900


Førermiljø

● ● ● ● ●

Førermiljøet er annerledes, og moderne. Gode seter, moderne instrumenter og et lite ratt er hovedelementene.


Passasjerkomfort

● ● ● ● ● ●

Takhøyden kan være et problem for store, mens utsikten ikke er all verden for små.


Design

● ● ● ● ● ●

Ingen tvil om at dette er en lekker bil. Selv stasjonsvognen er pen å se på.


Lydisolering

● ● ● ● ●

Lavt støynivå både fra motor, vind og dekk.

Lasteplass/evne

● ● ● ● ● ●

Den store bakluken sørger for enkel tilgang til bagasjerommet på 487 liter. Kun todelt bakseterygg er upraktisk, men skiluke kompenserer mye.


Ytelser

● ● ● ● ●

Artig og kvikk bil. Motoren passer ypperlig til de sporty kjøreegenskapene.

Annenhåndsverdi

● ● ● ● ● ●

Peugeot er ikke det hotteste på bruktmarkedet, så det er neppe den beste investeringen å kjøpe denne bilen. Den ladbare hybriden kan være lettere å forsvare.

Prisvurdering

● ● ● ● ● ●

Innsteg fra cirka 330.000 kroner. Toppmodellen er ikke billig, med utstyr koster vår bil 560.000 kroner. Til gjengjeld savnet vi ikke noe.


Renommé

● ● ● ● ● ●

Forrige generasjon har litt færre feil enn snittet, mens Peugeot gjør det omtrent som snittet på kundetilfredshet i AutoIndex 2018.


Kjøreegenskaper

● ● ● ● ●

Kjøreglad bil som til daglig er lettkjørt, og samtidig kan underholde slik en god sedan skal.

45/60


Konkurrenter

BMW 3-serie

+ Kjøreegenskaper, motor, premium

-Pris

Sum DNs testpoeng: 48 (11. desember 2018)

Mercedes-Benz C-klasse

+Status, interiør, komfort, mange valgmuligheter

-Pris, ikke like lekker

DNs testpoeng: 46 (25. september 2018)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.