Det er ofte litt vanskelig å forholde seg til det som oppfattes som billigbiler, i dyr versjon. Hvor mye bil for pengene blir egentlig en Skoda Superb med 280 hestekrefter?
Av en eller annen grunn velger Skoda å ikke utstyre sin mest motorsterke Superb med RS-bokstavene. Mulig det er fordi også produsenten selv ser at denne bilen, som er så familiebil som du får det, faller litt igjennom når det gjelder de sportsligste egenskapene. Eller kanskje de har noe enda heftigere på gang?
Uansett så er det imponerende tall Skoda får ut av toliters bensinmotoren som den i prinsippet delere med Golf GTI og andre kvikkaser i Volkswagen-sfæren. Her yter den altså 280 hestekrefter, gjør null til 100 km/t på imponerende 5,8 sekunder, og har en toppfart på 250 km/t.
Alt i alt svært imponerende og nesten litt i overkant når det kommer til en bil av denne typen.
Etter at DN lånte denne bilen i desember, har faktisk prisen gått ned med omkring 40.000 kroner. Testbilen koster likevel 675.000 kroner. Det høres mye ut for en Skoda, men om du gir blaffen i status eller mangel på sådan, får du ikke hverken mer bil eller motor for pengene noe annet sted.
Ute på veien kjennes det at det er en potent motor under panseret, men den helt store kjøregleden som man kjenner fra for eksempel Golf GTI eller Golf R, den venter man forgjeves på. Den er kjapp, men mangler lekenheten til mindre biler.
Men om det er plass du er på jakt etter, er det ingen biler som slår Skoda Superb. Den er rett og slett imponerende, nesten uvirkelig stor. Spesielt bakseteplassen er makeløs. At også bagasjerommet er så stort som de har klart å gjøre det, er intet mindre enn oppsiktsvekkende.
Bak rattet er det ingen endringer fra å kjøre en hvilken som helst annen Superb. Sportline-versjonen byr på mye utstyr, og det som ikke ligger i pakken, kan man legge til utenfor. Dermed øker altså prisen med 90.000 kroner utenpå listeprisen.
Selvsagt er det begrenset med antall personer som denne bilen er aktuell for. Folk med ønske om såpass med krefter, har ikke alltid bruk for den store plassen, og vil heller prioritere skarpere kjøreegenskaper i en mindre bil. Men for dem som skal frakte basketballaget til trening, kan det neppe gjøres hverken mer komfortabelt eller billigere på en så rask måte som med denne bilen.
Tipunktsjekken
Skoda Superb 2,0 TSI 4x4 DSG Sportline
Spesifikasjoner
Lengde (cm): 486
Bagasjerom (l): 625/1760
Hengervekt (kg): 2200
Vekt (kg): 1540
Effekt (hk): 280
Sylindertall: 4
Motorvolum (ccm): 1984
Dreiemoment (Nm): 350
Akselerasjon (0-100): 5,8
Toppfart (km/t): 250
Forbruk (l/mil): 0,71
CO₂-utslipp (g/km): 160
Pris fra (kroner): 583.600
Pris testbil fra (kroner): 674.700
Førermiljø
● ● ● ● ● ●
Her er det meste på stell, oversiktlig og greit, men kanskje litt kjedelig. Gode seter.
Passasjerkomfort
● ● ● ● ● ●
Kjempeplass i baksetet, her kan du virkelig strekke ut bena.
Design
● ● ● ● ● ●
Stasjonsvognen er mer harmonisk enn testbilen, men det er neppe på grunn av den spreke designen du lander på denne modellen.
Lydisolering
● ● ● ● ● ●
Bra støynivå, omtrent som andre biler fra konsernet.
Lasteplass/evne
● ● ● ● ● ●
Gigantisk, nesten bunnløst bagasjerom. Denne bilen overflødiggjør egentlig behovet for stasjonsvogn.
Ytelser
● ● ● ● ● ●
280 hestekrefter er selvsagt tilstrekkelig, men så er det da også en stor bil.
Annenhåndsverdi
● ● ● ● ● ●
Stasjonsvognen holder seg nok best, og i denne prisklassen skal du heller ikke være for gjerrig på utstyr. Likevel faller nok denne mer enn mer folkelig motoriserte modeller fra merket.
Prisvurdering
● ● ● ● ● ●
Dyrt, men likevel billig når du ser hva du får for pengene.
Renommé
● ● ● ● ● ●
Skoda er litt bedre enn gjennomsnittet på Autoindex 2016. Tyske Dekra kan rapportere om gjennomsnittelig antall feil på forrige generasjon.
Kjøreegenskaper
● ● ● ● ● ●
Artig å kjøre til å være en så stor bil, selv om den helt store GTI-moroa uteblir.
46/60
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.