De første eksemplarene av Tesla Model 3 er endelig på norske veier, nesten tre år etter at tusenvis av nordmenn reserverte bilen. Førsteinntrykket etter tre timer bak rattet er svært godt.
Ikke så overraskende er vår Performance-testbil styggelig rask, men mest imponerende er de solide kjøreegenskapene den innehar. Bilen henger som limt til underlaget, og selv etter solid snøfall på Østlandet siste døgn, overbeviser bilen på veien. Den presise styringen kan provosere frem en sladd her og der, men det er kontrollert og bunnsolid hele veien.
DN har, som det første mediet i Norge, fått låne et testeksemplar av Tesla og prøvd den på norske vinterforhold. Lindesnes avis kjørte imidlertid en amerikansk versjon på norsk jord i november, før den offisielt var kommet til Norge.
Model 3 har ikke luftfjæring som sine større brødre, og Performance-versjonen har i tillegg ekstra senket fjæring, men også firehjulsdrift. Den noe nervøse følelsen av å kjøre ut på en plass der snødybden er høyere enn bilen forsvinner straks du setter bilen i gir og den ubesværet tar seg frem. Den ubrøytede parkeringsplassen ble forsert med største bravur, og med såkalt «Track mode» aktivert ble nervøsiteten erstattet med høylytt latter og heftige snøbyger over frontruten. Bilen er ytterst lett å kontrollere med gassen, som gjør det mulig med lekre utganger av for eksempel rundkjøringer.
Ute på motorveien imponerer bilen på annet vis. Med sine mange kameraer og sensorer følger den med på medtrafikanter og hvor de befinner seg i forhold til bilen. Vår testbil var ikke klargjort for autopilot, så de selvkjørende egenskapene fikk vi ikke testet. Likevel er teknikknivået imponerende. Den store midtmonterte skjermen styrer alt i bilen, noe som er uvant i starten, men med litt prøving og feiling skal det være ganske greit å forholde seg til etter noen timer bak rattet. Litt angst fikk vi igjen da skjermen gikk i svart midt under vår kjøretur. Den ble etter hvert normal igjen, og vi får sette det på kontoen for hastverksprogramvare som helt sikkert fikses når kundeleveringene starter.
Performance-utgaven er den dyreste og kjappeste versjonen av Model 3. Prisen for vår testbil ligger på 576.220 kroner, da er kun metallic lakk lagt til ekstra. Og måler man akselerasjon per krone, er ingen andre biler i nærheten av denne. Null til 100 km/t er oppgitt til 3,5 sekunder, noe vi ikke betviler. Men også mellomakselerasjonen er ytterst imponerende. Her står den ikke mye tilbake for sin storebror Model S. Den noe mindre størrelsen kommer også godt med når det blir flere svinger på veien. Kjørefølelsen er lettkjørt og kompakt, det er lite du opplever av de 1850 kiloene bilen klokker inn på vekten, som du merker ute på veien.
Setene foran er ikke så ille som mange skal ha det til. Man sitter riktignok ganske så lavt, men komforten er bra. I baksetet er det verre. Hodeplass er bra og benplassen er grei nok, men seteputen er for kort og for lavt nede, så vinkelen i kneet blir påfallende bratt for voksne personer. I utgangspunktet skal man være glad i Amerika for å sette pris på materialkvaliteten på de fleste amerikanske biler. Her overrasker Model 3 positivt. Noe plast øverst og nederst på dører, men ellers føles det solid nok og vår testbil er tilsynelatende godt sammenskrudd. En svak, men irriterende knirkelyd fra dashbordet gir seg heldigvis etter en fartshump. Støynivået ellers føles også helt greit. Noe dekkstøy fra vinterdekkene må påregnes, mens kupeen er fint avskjermet fra vindstøy.
Rekkevidden for denne modellen er oppgitt til 53 mil, vi testet ikke forbruk eller lading på vår testtur, men førsteinntrykket er at batteriindikatoren ikke flyttet seg urovekkende mye, til tross for testkjøring både som racerbil og brøytebil. Ellers sitter vi igjen med et positivt inntrykk av Teslas såkalte folkemodell. Selvkjøring, oppdateringer over nett er noen av de sprekeste innovasjonene innen bilteknologi som drives frem av aktører som Tesla og andre startuper innen elbiler, mens de klassiske bilprodusentene enn så lenge henger etter. Model 3 er et godt bevis på akkurat det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.