Den er ikke til å bli klok på. Det ene øyeblikket fremstår Lexus LC 500h som tidenes bildesign. Deretter betviles egen dømmekraft – er den egentlig så fin? Frustrerende.

Det som er sikkert, er at ingen i bilverdenen tar oppgaven med større alvor enn Lexus' ingeniører og designere. Det bærer også dette siste skuddet på stammen preg av. At designerne har tegnet en bil som skiller seg ut, er det liten tvil om. Med seg i bagasjen har den en god porsjon japansk estetikk uten at det bikker over i det vulgære. Samtidig føyer den seg inn i rekken av Lexus-modeller med relativt frekk og egenartet design. Om det er vakkert eller apart er ikke lett å si.

Mange linjer og en fremtredende nese.
Mange linjer og en fremtredende nese. (Foto: Øyvind Elvsborg)

De innfelte dørhåndtakene spretter ut etter en liten dytt, og idet du kryper ned i det lysebrune skinninteriøret, merkes det at ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Detaljer, som de deilige innvendige dørhåndtakene, bærer bud om at denne bilen ikke er tilfeldig sammenrasket standard hyllevare fra fabrikken.

Ingen lager like gjennomførte interiører som Lexus.
Ingen lager like gjennomførte interiører som Lexus. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Utseendet roper V8-motor, men stillheten når startknappen trykkes inn avslører at dette selvsagt er en hybrid. Lexus har pusset opp hybridsystemet, og kaller det nå for Multi Stage Hybrid. I praksis betyr det at bilen går på strøm fra et litium-ion batteri via en elektrisk motor, men etter kort tid griper en V6-motor på 3,5 liter inn og overtar. Samlet yter systemet 359 hestekrefter.

Lexus har her forsøkt å gjøre noe med hybridbilenes akilleshæl som alltid har vært girkassen. Den såkalte trinnløse girkassen har nå fått ti trinn, slik at den fungerer mer som en vanlig automatgirkasse. Det er et komplisert byggverk som egentlig ikke er så lett å skjønne, men i praksis fungerer det i hvert fall langt bedre enn hva man er vant til av girkasser i Toyota og Lexus' hybridbiler. Det er den første hybridmodellen fra merket som fremkaller hjulspinn under gasspådrag. Førstegiret holder langt oppover i turtall og bidrar til at bilen gjør null til 100 km/t på fem sekunder.

Det er ikke vanskelig å se at dette er en Lexus.
Det er ikke vanskelig å se at dette er en Lexus. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Bilens solide byggekvalitet går igjen overalt hvor man ser, og forsvarer en pris som runder 1,2 millioner kroner. Lydnivået er avdempet og selv de gigantiske dekkene gir kun beskjeden rumling inne i kupeen. Bilen har i teorien fire seter, men baksetene kan man egentlig ikke regne med, ettersom både ben- og hodeplass er svært begrenset. Bagasjerommet lider også litt av at batteriene er plassert der bak. Balansen i bilen virker god og vektfordelingen gir godt veigrep.

Bilen har presise kjøreegenskaper, blant annet gjennom firehjulsstyring, men blir aldri noen konkurrent til for eksempel Porsche 911. Grand touring-egenskapene plasserer den tettere opp mot konkurrentene Lexus selv utpeker; BMW 6-serie og Maserati GranTurismo, uten at jeg synes de treffer helt der heller. Det gjør bilen mer til en imagebygger enn noen storselger, noe som antagelig tiltrekker seg allerede Lexus-frelste kunder mer enn å erobre nye.

Nok en gang fremstår Lexus som en flinkis i klassen. Dette er solid ingeniørhåndverk, sofistikert og med et utseende som definitivt skiller seg ut. Faren er at det blir for ordentlig, og for lite lekent.

Baksetene byr på svært begrenset plass.
Baksetene byr på svært begrenset plass. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Tipunktsjekken: Lexus LC 500h Sport+

Spesifikasjoner
Dimensjoner l/b/h (cm): 477/192/134

Bagasjerom (l): 172

Hengervekt (kg): –

Vekt (kg): 1985

Effekt (hk): 359

Sylinderantall: 6

Motorvolum (ccm): 3456

Dreiemoment (Nm): 500

Akselerasjon (0-100): 5

Toppfart (km/t): 250

Forbruk (l/mil): 0,65

CO2-utslipp (g/km): 148

Pris fra (kroner): 1.079.400

Pris testbil (kroner): 1.240.900


Førermiljø

● ● ● ● ● ●

Førersentrert cockpit. Super materialkvalitet over hele linjen. Gode seter og fin ergonomi. Dessverre er styreplaten for betjening av skjermen fremdeles ikke optimal, men dette overskygges av kvaliteten på materialene.


Passasjerkomfort

● ● ● ● ● ●

Benplassen er elendig, i tillegg er det lav takhøyde, så dette er ikke et sted å tilbringe mye tid.


Design

● ● ● ● ● ●

Dette er veldig like eller ikke like. Umulig å være likegyldig til. Akkurat nå liker jeg bilen.


Lydisolering

● ● ● ● ●

Bra lydisolert, nesten ikke støy.

Lasteplass/evne

● ● ● ● ● ●

Denne klassen biler egner seg ikke til å dra på Ikea.

Ytelser

● ● ● ● ●

Kan ikke huske å ha opplevd hjulspinn i en hybrid fra Lexus før, det er et lovende tegn. Hybriddrivverket krever tilvenning, men det går bra unna.


Annenhåndsverdi

● ● ● ● ● ●

Biladministrasjonsselskapet Autolease beregner modellens markedsverdi til å utvikle seg dårligere enn gjennomsnittet i markedet, men som snittet i klassen i bruktmarkedet, det betyr to poeng i forhold til markedet generelt og fire poeng i forhold til klassen. Utstyrsnivåene scores likt, men Autolease vil allikevel anbefale Sport, samt en nøytral metallic lakk.


Prisvurdering

● ● ● ● ●

I forhold til potensielle konkurrenter, som er litt vanskelig å identifisere, så er vel dette helt innenfor. Lexus leveres velutstyrt fra grunnen av.

Renommé

● ● ● ● ● ●

Lexus-eiere er superfornøyde med alt som har med Lexus å gjøre. De får aldri nok av Lexus. Det blir antagelig flest eksisterende Lexus-eiere som går for denne også. Til topps i AutoIndex seks år på rad.

Kjøreegenskaper

● ● ● ● ●

Svært god komfort, og egner seg ypperlig til langtur. Ikke like leken som mange andre biler, men solid og velkjørende.


45/60


Konkurrenter

BMW i8

+Drivlinje, ladbar, rask

– Enda mindre bagasjerom

DNs testpoeng: 47 (1. oktober 2014)

Maserati GranTurismo

+ V8-motor, lyd, italienske vibber

–Forbruk, pris, italiensk kvalitet

DNs testpoeng: ikke tipunktssjekket(Vilkår)

Skal doble salget i Norge
Lexus viser sportscoupé som skal hjelpe til med en dobling av salget.
01:43
Publisert: