Audi og Volvo har dominert klassen for premium, barske offroad-stasjonsvogner. Nå har endelig også Mercedes kommet på banen med en hevet versjon av E-klasse stasjonsvogn, og grovt sett ikledd bilen noen ekstra plastdetaljer som gjør at den kan prises 65.000 kroner høyere enn en standard stasjonsvogn. Det er ikke hele sannheten, for de få ekstra centimeterne bakkeklaring øker forbruket, og dermed også avgiftene, som er 35.000 kroner ekstra for denne modellen.

En tøffere grill setter sitt preg på bilens fremtoning.
En tøffere grill setter sitt preg på bilens fremtoning. (Foto: Embret Sæter)

Titter man bak den stive innstegsprisen på 720.000 kroner, kan det se ut til at All-terrain ikke er et så hårreisende dårlig kjøp som det først ser ut som. Du får nemlig luftfjæring og noen jålete utstyrspakker med på kjøpet, noe som i seg selv ville kostet omkring 50.000 kroner på ekstrautstyrslisten for en vanlig E-klasse.

Testbilen har fått ekstrautstyr for over 300.000 kroner i tillegg. Det vanlige for denne modellen er imidlertid å legge til mellom 130.000 og 150.000 kroner ekstra for ulike pakker. Det betyr at en gjennomsnittlig utgave vil koste omkring 850.000 kroner. 

Visuelt får du altså standardpakken med plast rundt skjermbuene, skliplater foran og bak, samt tøffere og større felger. Hjulene sørger for halvparten av bilens 29 millimeter ekstra bakkeklaring. Resten kommer av luftfjæringen. På den høyeste offroad-innstillingen «ruver» bilen 15,6 centimeter over bakken, men passerer hastigheten 30 kilometer i timen, senkes den automatisk. 

Store hjul bidrar til ekstra bakkeklaring. 
Store hjul bidrar til ekstra bakkeklaring.  (Foto: Embret Sæter)

Til sammenligning har nye Volvo V90 CC en fast bakkeklaring på hele 21 centimeter, men denne kan ikke reguleres. 

Mercedes-Benz E All-terrain kan med andre ord ikke holde følge med en konvensjonell suv ut i naturen, men ved hjelp av det spesialtilpassede firehjulsdriftsystemet og de ulike støttesystemene som er mer tilpasset offroad-kjøring, kommer du i hvert fall lenger enn i en standard E-klasse.

Les test av den nye Volvo V90 Cross Country: Svensk bilindustri på sitt beste dn+

Denne bilen blir neppe å se like mye på gjengrodde stier som på asfalt, hvor den økte høyden gjør seg gjeldende ved å gi bilen enda bedre komfort. Det føles som bli fraktet på en luftpute. Det går selvsagt noe utover kjøredynamikken, men kan til en viss grad hentes inn igjen i sportsmodus, med den bivirkningen at den blir hakket mer masete ettersom den holder lenger på girene enn strengt tatt nødvendig.

All-terrain kommer foreløpig kun med ett motoralternativ i Norge. Da får du den fin-fine toliters dieselmotoren på 194 hestekrefter som passer utmerket i denne bilen. Det blir ikke like silkemykt som med Audis treliters seksermotorer, men du lider definitivt ikke av unødig støy i denne bilen heller. 

Innvendig er det ikke mange endringer fra den vanlige E-klassen. Det er da heller ikke noe poeng å endre et av de beste interiørene i klassen. De to skjermene foran føreren er rett og slett supre, og betjeningsvennligheten er tipp topp. Det samme er materialkvaliteten, spesielt på den ekstravagante, ekstrautstyret modellen.

Ryddig, moderne og brukervennlig interiør.
Ryddig, moderne og brukervennlig interiør. (Foto: Embret Sæter)

All-terrain kan godt kalles en norgesmodell, og den fungerer perfekt som et mer elegant alternativ til en suv. Den er høyere og utstyrt med en mer smidig fjæring som tillater bilen å gå litt utenfor allfarvei. Viktigere er den økte komforten dette gir. At det røffere utseendet også kler bilen godt, gjør heller ikke noe.

Med All-terrain kan du bevege deg litt utenfor allfarvei, men det finnes bedre offroad-biler.
Med All-terrain kan du bevege deg litt utenfor allfarvei, men det finnes bedre offroad-biler. (Foto: Albin W. Sæter)

Tipunktsjekken

Mercedes-Benz E 220 d 4matic All-Terrain

Spesifikasjoner

Lengde (cm): 495
Bagasjerom (l): 640/1820
Hengervekt (kg): 2100
Vekt (kg): 1825
Effekt (hk): 194
Sylindertall: 4
Motorvolum (ccm): 1950
Dreiemoment (Nm): 400
Akselerasjon (0-100): 8,0
Toppfart (km/t): 231
Forbruk (l/mil): 0,52
CO2-utslipp (g/km): 137
Pris fra (kroner): 717.900
Pris testbil fra (kroner): 1.030.200

 

Førermiljø

● ● ● ● ● ●

Toppklasse både på utseende og innhold. Bra materialvalg, og kvaliteten virker topp. Gode seter.

Passasjerkomfort

● ● ● ● ●

Komforten er som i standard E-klasse: upåklagelig. Det er ikke direkte tilfeldig at dette er en populær taxibil.

Design 

● ● ● ● ●

Den røffere stilen kler stasjonsvognen svært godt, selv om det meste kun er til pynt.

Lydisolering

● ● ● ● ● ●

Glimrende støyisolert. Selv lavmælte samtaler kan føres i denne bilen.


Lasteplass/evne 

● ● ● ● ● ●

Størst i klassen med et kjempebagasjerom på over 600 liter som rommer det meste.t.


Ytelser

● ● ● ● ● ●

Sterk og fin dieselmotor som fungerer fint i denne bilen. Bra nitrinns girkasse som utfyller motoren bra.

Annenhåndsverdi 

● ● ● ● ● ●

Biladministrassjonsselskapet Autolease beregner E-klassens markedsverdi etter fire år til å utvikle seg noe over snittet i klassen i bruktmarkedet, det betyr at modellen scorer fire poeng i forhold til markedet generelt og fem poeng i forhold til klassen. All-Terrain er nok av dem som holder seg best.

Prisvurdering

● ● ● ● ● ●

Tilsynelatende mye å betale over 700.000 før du krysser av for utstyr. Likevel får du litt mer for pengene her enn en standard E-klasse. Innstegsprisen er noe høyere enn Volvo, og omtrent lik Audi A6 Allroad.


Renommé 

● ● ● ● ●

Mercedes har lagt den noe frynsete kvaliteten bak seg. Forrige generasjon E-klasse har færre feil enn snittet, ifølge tyske Dekra. I Norsk Kundebarometer er Mercedes ett av to bilmerker som øker på kundetilfredshet.


Kjøreegenskaper

● ● ● ● ●

Den ekstra høyden gjør komforten enda bedre, uten at det går nevneverdig utover kjøreegenskapene annet en i den heftigste svingkjøring. At den har bedre fremkommelighet, er det liten tvil om.

50/60


Konkurrenter

Volvo V90 Cross Country

+ Bensinalternativer, image, billigere innsteg

– Bagasjeplass

DNs testpoeng: 50 (11. februar 2017)


Audi A6 Allroad

+Sterk sekser, velprøvd, høyere

-Gammel modell

DNs testpoeng: 50 (13. april 2012)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.