Å melke en suksess for hva den er verdt er selvsagt en øvelse som bilprodusentene mestrer til fingerspissene. Det er heller ingen grunn til at Mercedes ikke skulle bygge så mange versjoner de klarer å finne på av den nye, svært kompetente og vellykkede E-klasse. 

Siste tilskudd nå er E-klasse coupé som i motsetning til forgjengeren, som var mer i slekt med C-klassen, så er dette en «ekte» E. Som et nytt ledd i en lang kjede snasne coupeer som Mercedes har bygget opp gjennom årene. 

Med misunnelse i blikket ser jeg nesten hver dag nå en nabo som nettopp har investert i en klassisk 280 CE av W123-modellen (produsert mellom 1977 og 1985). Han ser så lykkelig ut der han hver dag rygger bilen ut av garasjen. Man får neppe helt den samme følelsen over vår testbil med det første.

Som nybil sementerer denne modellen imaget til merket med stjerne i grillen. Dette er rett og slett bilen som du ser for deg den feite aldrende tyske direktøren sitter bak rattet i. Og det betviles ikke at Mercedes E 200 coupé fungerer fint i en slik sammenheng.

E-klasse er nemlig en særdeles kompetent bil. Nylig kjørte vi All-terrain-versjonen, som så å si er en bil skapt for Norge. Og selv om mye er felles med coupé-versjonen, er denne bilen så unorsk som du kan få den, med ett unntak. Til tross for at den er en tiltrekningsmagnet, så har du her ikke så mye mer å skryte av enn det naboen har under panseret i sin 30 år gamle bil. E 200 har en toliters motor på 184 hestekrefter. Det er omtrent det samme som 280 CE hadde i 1978, men med seks sylindere og åtte desiliter større volum.

Testbilen mangler selvsagt ikke noen ting. Med unntak av litt mer motor.
Testbilen mangler selvsagt ikke noen ting. Med unntak av litt mer motor. (Foto: Embret Sæter)

E 200 Coupé er ikke noen dårlig bil, men den utfordrer jammen janteloven så godt den kan. Dette er virkelig en bil som tror den er noe. Men som så mange andre med slike tanker, faller den igjennom. Vår innstegsversjon har jålet seg såpass kraftig opp at den til tross for relativt begrenset med krefter, så overstiger den 900.000 kroner med klar margin. Det gir et førsteklasses interiør og en finish og kvalitet som ikke kan trumfes, samt masse mer eller mindre nødvendig utstyr. 

I et land som ikke lenger avgiftsbelegger hestekrefter, blir det rett og slett trist å kjøre rundt med en nesten-millionbil med fattige 184 hestekrefter. Det fungerer selvsagt til all befraktning på norske veier, men egner seg mye bedre i en stasjonsvogn eller mer ordinær sedan enn en posørbil av dette slaget. 

Her burde Mercedes lært av seg selv, og modellpolitikken de selv bruker på storebror S-klasse coupé. Minste motor der har riktignok skrumpet inn til kun seks sylindere, men den yter da i hvert fall det dobbelte av hva denne bilen klare å prestere. Denne bilen er rett og slett årsaken til at det er mulig å fjerne modellbetegnelsen bak.

Når det er sagt, så kjører den bra. Det er så forutsigbart og trygt man kan få det. Samtidig så er den ikke så treg at det blir et problem på noen som helst måte. Man ønsker seg bare så mye mer.

Til ettertanke får du en C 400 4matic Coupé med 200.000 kroner i utstyr for den samme prisen. Da snakker vi ikke bare eleganse, men også et ganske annet nivå på kjøreglede. At du får mindre bakseteplass kan ikke være noe argument, ettersom det er en coupé du har kjøpt.

Tilgangen til baksetet er kronglete, som på alle coupeer, men straks du setter deg, er det greit med plass.
Tilgangen til baksetet er kronglete, som på alle coupeer, men straks du setter deg, er det greit med plass. (Foto: Embret Sæter)




Tipunktsjekken

Mercedes-Benz E 200 Coupé

Spesifikasjoner
Dimensjoner l/b/h (cm):
482/186/143
Bagasjerom (l): 435
Hengervekt (kg): 1800
Vekt (kg): 1580
Effekt (hk): 184
Sylindertall: 4
Motorvolum (ccm): 1991
Dreiemoment (Nm): 300
Akselerasjon (0-100): 7,8
Toppfart (km/t): 240
Forbruk (l/mil): 0,60
CO2-utslipp (g/km): 136
Pris fra (kroner): 597.900
Pris testbil fra (kroner): 937.400

 

Førermiljø

● ● ● ● ● ●

 Toppklasse både på utseende og innhold. Bra materialvalg, selv om jeg personlig ikke er så glad i blått skinn, og kvaliteten virker topp. 


Passasjerkomfort

● ● ● ● ● ●

Trøblete med to dører, selvsagt, men straks du kommer deg på plass, er det lite å klage på til tross for at dette ikke er noen baksetebil.


Design 

● ● ● ● ●

Den er jo fin, men jeg synes storebror S Coupé og lillebror C Coupé er penere, derfor ikke toppkarakter.

Lydisolering

● ● ● ● ● ●

 Glimrende støyisolert. Selv lavmælte samtaler kan føres i denne bilen.


Lasteplass/evne 

● ● ● ● ● ●

Coupeens andre svøpe. Bagasjerommet er dypt og rommer drøye 400 liter. Det holder for to, og jeg har ennå til gode å se flere enn to på tur i en slik bil.

Ytelser

● ● ● ● ● ●

Den er relativt kjapp, men du kjenner at den blir andpusten, og ønsker så mye mer ut av en slik bil. 

Annenhåndsverdi 

● ● ● ● ● ●

Biladministrassjonsselskapet Autolease beregner den ordinære E-klassens markedsverdi etter fire år til å utvikle seg noe over snittet i klassen i bruktmarkedet, det betyr at modellen scorer fire poeng i forhold til markedet generelt og fem poeng i forhold til klassen. Coupeen faller nok mye raskere i verdi, og er også enda mer avhengig av at du velger riktig utstyr.


Prisvurdering

● ● ● ● ● ●

Nesten 600.000 i grunnpris er ikke billig, og sluttprisen blir uhyrlig om du overivrig krysser i utstyrslisten.

Renommé 

● ● ● ● ●

 Mercedes har lagt den noe frynsete kvaliteten bak seg. Forrige generasjon E-klasse har færre feil enn snittet, ifølge tyske Dekra. I Norsk Kundebarometer øker Mercedes mindre enn snittet i bransjen på kundetilfredshet.

Kjøreegenskaper

● ● ● ● ●

Den er velbalansert og fin å kjøre, men ytelsene gjør at det mangler litt på underholdningsfaktor. Styringen er derimot presis og luftfjæringen sørger for at man kan velge mellom komfort og sportslighet.

46/60


Konkurrenter

Audi A7

+ Flere dører, bra kompromiss, billigere

– Gammel modell

DNs testpoeng: 48 (16. november 2014)


BMW 4-serie

+Muligheter for flere dører, sportslighet

-Mindre pondus
DNs testpoeng: 47 (15. juli 2014)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Kan ikke bli noe annet enn verdens beste bil
Slik høres det ut når AMG har tuklet med Mercedes-motoren.
03:15
Publisert: