Paris, Frankrike: Jaguar er fremdeles et ganske så sjeldent merke i Norge. Det kan den mindre modellen XE gjøre noe med. I tillegg skal konsernet pepre markedet med en lang rekke modeller i årene som kommer.

Riktignok kan ikke Jaguar i Norge foreløpig skilte med like mange utsalgssteder som BMW eller de andre tyske merkene den skal konkurrere mot, men nå har de i hvert fall kastet seg inn i kampen om de typiske firmabilkundene.

XE skal med et langt lekrere utseende, lav vekt og effektive motorer overta for X-Type, som aldri ble noen stor suksess. Og i motsetning til forgjengeren som i praksis var en Ford Mondeo, er XE en bil Jaguar har bygget helt selv. I Norge blir bilen mest aktuell med sine toliters turbodiesel motorer. Med en effekt på 163 hestekrefter og et utslipp på kun 99 gram per kilometer, er den mer effektiv enn den beste dieselmotoren i BMW 3-serien.

(Saken fortsetter under bildeserien)

 

På hjemmemarkedet starter prisene på samme nivå som konkurrenten fra BMW.

Jaguar Land Rover skal ha satset 10 milliarder pund de siste fem årene, og arbeidsstyrken er doblet.

– Jaguar Land Rover leverer solide økonomiske resultater og har en god salgsutvikling globalt. Våre produksjonsplaner rundt om i verden og produksjonslanseringsprogrammer følger planene idet vi leverer biler som appellerer til flere kunder enn noen gang før, sa Jaguar-sjef Ralf Speth i forbindelse med avdukningen av den nye modellen i Paris.

På samme stand viste konsernet også den nye Land Rover Discovery Sport. Den første modellen i den nye  Discovery-familien. Bilen tar over etter Freelander, men kommer nå også med muligheter for syv seter.

Også denne modellen regnes som en av konsernets store offensiv med til sammen 50 nye eller oppdaterte produkter de neste fem årene.

Det kan se ut som britisk bilindustri er på vei tilbake. Denne gang med hjelp fra sitt indiske eierselskap Tata Motors.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.