Cabriolet-salget i Norge er et kort kapittel. Hittil i år er det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken registrert kun 144 biler i denne kategorien.

Det stopper ikke Mercedes fra å avduke S-klasse cabriolet under bilutstillingen i Frankfurt i neste måned.

-Etter 44 år kan vi igjen tilby venner av vårt selskap en åpen variant av S-klassen. Den nye S-klassen symboliserer vår lidenskap for individuell og tidløs eksklusiv mobilitet, som vi deler med våre kunder, sier Ola Källenius, styremedlem i Daimler, i en pressemelding.

Bilen følger tradisjonen fra de åpne S-klassene i perioden 1961 til 1971, som den her er avbildet sammen med.

Les DNs test av S-klasse Coupé: Kunstverk på fire hjul

Dette er en bil som skal konkurrere med ekslusive biler som Bentley Continental GT, så det blir ikke noe for hvermannsen

Bilen skal ifølge britiske Autocar være utstyrt med verdens største stofftak, og taklinjen skal være omtrent som for S-klasse Coupé.

Mercedes hevder dette skal være den mest komfortable cabrioleten i verden, og vi er tilbøyelig til å tro dem. Selv uten tak skal det ikke være nødvendig å fryse. Aircap som beskytter mot vinden, Airscarf som varmer nakken, varme i alle flater man er i kontakt med, samt et smart fullautomatisk klimasystem skal sørge for det.

Det behøves i Norge. Selv om cabrioleter ikke er som skapt for Norge, kan vi håpe på å se en bil eller to av dette slaget også. Så langt i år er det registrert 45 av den "vanlige" Mercedes S-klasse.

Les test av hybridmodellen av S-klasse: Hybrid for direktøren

Se DNs videotest av Mercedes-AMG C 63 S:

- Det buldrer og braker og man blir presset tilbake i stolen
Ikke rart DNs bilanmelder synes dette er verdens beste bil.
03:15
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.