Fiat 500 er en bil som får deg i godt humør. Å kjøre den gjennom bygatene er en opplevelse i seg selv. Den vekker oppsikt med sitt morsomme og svært sjarmerende utseende og i bytrafikken er den perfekt.

Stump kjelke
Akkurat på kjøring skiller ikke 500 seg ut så mye. Du merker definitivt at det er en liten bil, og med relativt stump fjæring føles det i høy fart og på norske veier litt som en kjelke. Hjulene i hvert hjørne og den lette styringen gjør den til en ppefekt bybil, men på langtur kan det være en fordel å bruke familiens første bil. På varierende asfaltkvalitet støyer det også litt i bilen.

Dieselmotoren i testbilen er ganske seig, men forbikjøringer må planlegges nøye, og noen racerbil blir dette definitivt ikke. Til dens fordel er motoren svært drivstoffgjerrig. Vi brukte 0,45 på blandet kjøring, og med et Co2-utslipp på 111 gram per kilometer er ikke dette bilen som gir deg den dårligste samvittigheten bak rattet.

Ønskes mer krefter, må nok tålmodigheten smøres, og du må vente på Abarth-versjonen, som er på vei.

 

Florlett styring
En fiffig ting på Fiat er den såkalte city-servostyringen. Ved en knapp gjøres styringen så florlett at det holder med en finger på rattet. Nesten for lett, men parkering blir lekende lett, som om det ikke er enkelt nok fra før med en så kort og oversiktlig bil. Det er rett og slett en enkel bil å kjøre.

Plassen i kupeen er overraskende bra i forsetene. Bilen er en fireseter, og bak er det plass til barn, mens voksne nok vil klage på beinplassen. Å dra på en spesielt lang tur med mer enn to voksne, vil nok føre til svært støle kropper. Bagasjeplassen er heller ikke imponerende, men handleposene fra butikken går greit inn i bagasjerommet.

Kvalitet?
Det største ankepunktet mot Fiat har vært kvaliteten. At Fiat selv stoler på kvaliteten beviser de med å gi den lille bilen fem års garanti. Vi opplever også at kvaliteten er upåklagelig, ihvertfall på det øyet kan se, og hånden røre.

  Innvendig var det ikke skrangling eller ting som falt av mens vi hadde bilen. Alt virker som det er ordentlig skrudd sammen, og plasten virker som den er solid.

Kollisjonsmessig er det etter EuroNcaps test å dømme heller ingen grunn til angst. Fiat 500 fikk toppscore med fem stjerner.

Konkurrenter
Det har ofte blitt sagt at Fiat 500 vil konkurrere med Mini. Jeg er ikke helt enig i det, denne bilen har helt andre kvaliteter og vil nok appelere til andre kjøpergrupper enn Minien. Dermed konkurrerer den mer med alle bilene i småbilklassen, og der bør Fiat 500 være et attraktivt valg.

Hvorfor velge en kjedelig Toyota Yaris, eller Kia Picanto, når den sjarmerende og morsomme Fiat 500 er tilbake?

At Fiat med den lille 500, i likhet med modellen Bravo, har fått sving på sakene er det ingen tvil om, men så har de da også vært Europas hurtigst voksende bilmerke. De nye modellene bør kunne løfte Fiat-salget også i Norge. Per dags dato er det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken registrert 136 nye Fiat 500 her til lands, hvorav drivstoffordelingen er omtrent 50/50 bensin/diesel.

Konklusjon: Den perfekte bil nummer to, for folk som vil vise at de er opptatt av å ta seg ut.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.