Privatjeten av typen Falcon 900 EX skulle settes inn i et eksisterende marked og overta for et annet charterfly som hadde operert i samme segment ut fra Oslo.

Planen var at privatjeten skulle inn i et større europeisk marked og plukke oppdrag til og fra kjøpesterke destinasjoner som Moskva, London og Genève.

– Konseptet charter med et så stort fly ble en fiasko da dette markedssegmentet  forsvant i forbindelse med finanskrisen i 2008, sier Gjelsten til DN.

Markedet forsvant

Den relativt store maskinen ble kjøpt for 40 millioner dollar og ligger nå til salgs for ca 25 millioner dollar.

– Verdifallet er betydelig. Siden chartermarkedet er nesten dødt, så har vi måtte ta konsekvensen.

Mens det 20 meter lange flyet var i bestilling, smuldret markedet opp.

– Vi tok en investeringsbeslutning på charter i 2007. På forhånd hadde vi gjort en grundig analyse basert på markedet i tiden 2005 og 2006. Sundt Air aggregerte prosjektet, og det så ut til å være liv laga.

Så kom finanskrisen.

– Forretningskonseptet endret seg. Utleien av flyet fallt med 30 prosent og prisene gikk fra over 60.000 til 40.000 kroner timen.

Venter på fornuftig bud

I løpet av fem år har Falcon-flyet med 12 seter bare 540 landinger.

– Kanskje burde vi sett at det var et overopphetet marked.

Les også: Eneste statsselskap med privatfly

Eierselskapet har valgt å si nei til forspørsler som ikke dekker driftskostnadene. De samlede driftskostnadene med en Falcon-maskin skal etter det DN erfarer ligge på rundt 30 millioner kroner avhengig av bruken.

Gjelsten har selv brukt flyet til markedspris.

Gjelsten vurderte å kansellere kjøpet, men ville da ha tapt forskuddet.

– Vi valgte å ta i mot leveringen i april 2010 for å operere flyet. Vi rigget flyet med fire piloter for å angripe markedet. De to første årene hadde vi noe charter til lave priser, men i 2012 tok vi beslutningen om selge flyet dersom ikke markedet tok seg betydelig opp i 2013.

I ettertid erkjenner han at det trolig ville vært mye billigere å kansellere flyet.

Salgsprosessen ble innledet i 2013. Så langt har det ikke kommet noe fornuftig bud på flyet, men målsetningen er at flyet skal selges innen kort tid.

Skal dele fly med Røkke og Aker

DN har tidligere omtalt at Gjelsten nå har startet et flyselskap sammen med Kjell Inge Røkkes Aker-konsern som går under forkortelsen G&A Air. Det nyetablerte selskapet skal bare dekke eiernes eget flybehov.

Les også: Røkke og Gjelsten starter flyselskap

– Denne gangen har vi ikke turt å satse på charter, humrer Gjelsten.

Gjelsten og Røkkes nyetablerte flyselskap har gått til innkjøp av det nyutviklede Falcon 5X med en startpris på rundt 350 millioner.

Les også: Her er Røkke og Gjelstens nye superfly

Selger yacht

Gjelsten har også lagt ut sin yacht til salgs for drøye 85 millioner kroner.

– Etter tre hyggelige år med båten, velger familien å gjøre andre prioriteringer. Her vil det ikke bli de store tapene ved et salg, men driften av en slik båt har kostet.

 

Se også DN PLAY: Slik skal nordmenn lokkes til å fly First Class

Slik skal nordmenn lokkes til å fly First Class
00:00
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.