Fra klokken 22 torsdag kveld til klokken 08 fredag morgen steg antall transaksjoner i norsk netthandel med 81 prosent, sammenlignet med Black Friday i fjor. Det viser nye tall fra Dibs Payment Service, som er en del transaksjonsselskapet av Nets.

Etter bare ti timers handel har antall transaksjoner på nett steget til 81 prosent. Det er ny norsk rekord og årets Black Friday seiler med det opp som den største netthandeldagen sammenlignet med de foregående årene.

I fjor målte Dibs Norge en økning på 48 prosent i handelen på nett under Black Friday sammenlignet med samme dag året før.

Størst vekst i Norge

Dibs Payment Service ivaretar betalinger for 15.000 nettbutikker i Skandinavia. Direktør Johanna Tell i Dibs Norge sier til DN at det er Norge som har hatt den største veksten blant de skandinaviske landene i netthandelen på Black Friday.

- Det er helt vanvittig. Vi har aldri sett en så stor økning som vi ser nå, sier direktør Johanna Tell i Dibs Norge.

Netthandelen har tatt ekstra av i morgentimene.

- Vi gjorde en undersøkelse i forkant der 50 prosent svarte at de skulle handle på nett. Man ser jo at spesielt de som handler på nett på natten gjerne har bestemt seg på forhånd, forteller direktør Johanna Tell i Dibs Norge.

Hun forteller at man har sett at nettet har tatt over en større del av handelen på Black Friday.

– Vi hadde sett for oss at trenden skulle fortsette oppover da vi har sett at netthandelen er i vekst. Folk velger gjerne å handle i nettbutikker da det er lettere å navigere med tilbudene, sier hun.

Forberedte forbrukere

Handelsekspert Reidar Mueller i VardeHartmark mener antall aktører som henger seg på øker, både på nett og i butikk.

– Volumet som handles på Black Friday og Black Week må forventes å bli større enn tidligere år, med konsekvens at julehandelen og marginene for detaljistene ytterligere presses, kort og mellomlangsiktig, sier han.

Også han tror at forbrukerne er forberedte til å handle på dager som Black Friday.

– Forbrukerne er i dag godt forberedte og vante med å tilpasse sine innkjøp til dager eller perioder hvor handelen eller enkeltaktører lokker med høye rabatterer. Så er også tilfelle nå med Black Friday og etter hvert Black Week, en etablert og attraktiv aktivitet og handledag for kundene hvor de kan kjøpe mange av sine julegaver med til dels høye rabatter, sier Mueller.

I en undersøkelse gjort i forkant av Black Friday som er foretatt av YouGov på på oppdrag fra Dibs Payment Services, en del av Nets, svarer halvparten av 1000 spurte norske forbrukerne at de har planer om å handle denne dagen.

Blant dem som har planer om å shoppe på Black Friday, har 36 prosent planer om å handle utelukkende på nett, 30 prosent i fysisk butikk, mens 29 prosent vil handle på nett og i fysisk butikk, ifølge undersøkelsen.(Vilkår)

Går det an å få boliglån på to minutter i DNB? Se hvordan det gikk da DNs journalist testet
02:04
Publisert: