Gründer og daglig leder i Eplehuset, Bjørn Tore Brevik, sjekker noen av Apples nyeste produkter i en av kjedens butikker i Oslo.

– Den nye telefonen Iphone SE selger bra. Vi skulle gjerne ha fått inn flere av den, sier Brevik.

Fra fire mill. til én mrd.

I 2002 så han noe svært få andre gjorde: at Apples produkter ville erobre verden.

Brevik startet Eplehuset sammen med andre kompanjonger, med etablering av en butikk på Solsiden i Trondheim.

– Jeg solgte Volvoen og sluttet i en trygg jobb.

Siden oppstarten har selskapet hatt en vekst som kan måles i «russiske prosenter».

– Omsetningen i Eplehuset var i 2002 på fire millioner. I 2015 omsatte vi for 1035 millioner kroner, sier Brevik.

Omsetningen er dermed økt 250 ganger.

– Vi har vært med på en lang og interessant reise, sier Brevik om utviklingen.

Fikk smaken på Apple

Gründeren tilhører første generasjon i «Apple-menigheten».

– Jeg begynte i et selskap på 1980-tallet som solgte Apples dataprodukt Macintosh. Gjennom mitt arbeid ble jeg frelst, ja.

Da Apple gründer Steve Jobs gjorde comeback på 1990-tallet for å redde selskapet, var Brevik på plass.

– Jeg var tilstede da Jobs i 1997 ble hilst velkommen tilbake i Apple-konsernets hovedkontor i Palo Alto i California. Hans budskap var klart: Apple skulle igjen bli et innovativt selskap.

Fem år senere var Brevik en av Apples selgere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.