Norge er annerledeslandet som holder seg solid oppe selv om det stormer i andre europeiske land. Men mye kan skje på kort tid, og det er ingen garanti for at jobben din ikke ryker. Men: På de fleste arbeidsplasser er det mulig å posisjonere seg for å bli uunnværlig. Hvis du klarer å utmerke deg positivt, er det grunn til å tro at sjefen vil anstrenge seg for å beholde deg, skriver Herald Sun Australia, som lister opp en strategi i åtte punkter for hvordan du kan holde på jobben din:

1. Vær punktlig.

Å komme tidsnok på jobben om morgenen og møte i tide til viktige møter burde være en selvfølge. Selv om sjefen er fleksibel og ikke blir irritert om du ramler inn på jobb en halvtime senere, vil han garantert legge merke til om du er der på minuttet - eller gjerne litt før.

2. Vit hvordan sjefen opererer.

Vil sjefen din bli stilt spørsmål? Bli holdt oppdatert på hva du driver med til enhver tid? Høre din mening om saker og ting? Foretrekker han at du ringer, sender mail eller snakker direkte til ham? Kan du svare på disse spørsmålene, gjør du det lettere for deg selv på jobben.

3. Vær en lagspiller.

Ikke prøv å levere resultater på egenhånd eller forvent at kolleger gjør hele jobben selv. Det er viktig å gå overens med kolleger og vise at du kan jobbe tett sammen med andre, selv om du er best i noe.

4. Ikke baksnakk jobben eller kollegene dine.

Har du et problem, snakk med sjefen din. Skaper du dårlig stemning og er lite likt på jobben, kan du være sikker på at du er den første som ryker i dårlige tider.

5. Vit hva som utfordrer folk rundt deg.

Forstå hva andre sliter med, både kolleger og sjefen din. Kanskje du kan komme med en løsning på problemet?

6. Vær fleksibel.

Jobb hardt og lenge for å rekke en deadline. Ta på deg ekstra arbeidsoppgaver hvis dere er få på jobb og dere er i tidsnød. Er du fleksibel, vet sjefen at du vil stille opp når det stormer.

7. Jobb hardt.

Burde være unødvendig å nevne... Men ikke dermed sagt at du skal jobbe til du stuper.

8. Hvis du dummer deg ut - fiks det!

Alle gjør feil innimellom. Men sørg for at du ordner opp i dine egne tabber og ikke lemper det over på andre. Husk også å beklage feilene du gjør.

Les også: Gi blaffen i svakhetene dine

Motivasjonsknep som ikke virker

Gir status å være "nerd" (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.