Å kjøpe ny bolig er langt fra hverdagskost for de fleste av oss.

Og drømmen om ny bolig kan fort bli et mareritt.

- Desverre er ikke alt en idyll, sier direktør Audun Skeidsvoll i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet mottar årlig 10-12.000 henvendelser vedrørende boligproblemer, og disse problemene avdekkes ofte i etterkant av byggeprosjektene.

Nye sider skal hjelpe
For å hjelpe forbrukerne i prosessen med å kjøpe ny bolig, lanserer Forbrukerrådet i dag nye boligsider på sin nettside forbrukerportalen.no.

Se også:Boligsidene på forbrukerportalen

De nye sidene skal hjelpe boligkjøpere som skal bygge bolig, kjøpe ny bolig, eller renovere eller bygge om på annen bolig. Forbrukerne skal få riktig informasjon til riktig tid.

- Det er viktig at forbrukerne har en portal der de finner lettfattelig nøytral forbrukerinformasjon om det å bygge, renovere eller kjøpe ny bolig, sa Roger Helde i Forbrukerrådet under lanseringen i dag.

Heldes kjepphest er også at byggenæringen skal bli bedre til å skrive kontrakter.

- Hvis kundene blir bedre, blir også byggingen bedre, sier han.

Elendige prospekter
Det er tydelig behov for forbedringer. En undersøkelse Forbrukerrådet har gjennomført viser at boligprospektene langt i fra holder mål.

Prospektene inneholder svært lite relevant informasjon, og alt for mye urelevant, men selgende, informasjon. Unbdersøkelsen viser at fem av 20 prospekter verken hadde informasjon om hvem som var utbygger, om tomten var festetomt eller selveier, eller informasjon om finansiering og fellesgjeld.

Videre hadde 16 av 20 prospekter ingen opplysninger om forbrukerrettigheter, og 18 av de 20 prospektene hadde ingen spesifisering av felleskostnader.

Ingen av prospektene hadde informasjon om totale månedlige utgifter.

I tillegg hadde de fleste prospektene svært «runde» kontrakter.

Kontraktene tok forbehold om størrelse, innflyttingsdato, uteområder og finish.

- Dette gir kjøper svært få rettigheter i etterkant, sier tjenesteansvarlig Geir Røed i Forbrukerrådet.

Kommunal- og regionalminister Åslaug Haga er ikke spesielt imponert.

- Dette er alvorlig, sier hun.

Les også: Truer med kontrollregime

Dyrt
Kostnadene ved byggefeil anslås til å ligge i underkant av 15 milliarder kroner årlig.

Og det er som regel forbrukeren som får regningen.

Les mer om bolig og annen privatøkonomi her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.