Det er noen segmenter i bilverden som er mer spesielle enn andre. Rånebilene i det rurale Norge og Sverige er ett. De sivile rallybilene fra Subaru og Mitsubishi et annet, og aksemaktenes ekstreme sportsbiler som Nissan GT-R og Porsche 911 Turbo et tredje.

Men tyskerne har også greid å komme opp med et veldig artig og tykkfallent segment for oljerike nordmenn og andre saudiarabere, nemlig ekstremsuv-en. Vi snakker om biler med firehjulsdrift, motor på over 500 hestekrefter og en dødvekt på langt over to tonn.

Konseptet er underlig. En suv er egentlig bygd for å kunne kjøre i variert terreng, noe som nødvendigvis må føre til kompromisser med andre egenskaper. I disse ekstremsuv-ene er terrengegenskapene i stor grad plukket vekk, og tilbake sitter man med bare en stor bil.

Hva er da så poenget?

Trøsten er at motormessig er dette så imponerende at man nesten glemmer at bilene veier flere tonn. Det ferskeste bidraget til denne klubben kommer fra Mercedes.

Forrige utgave av ML AMG hadde en skremmende, diger og fantastisk motor med åtte sylindre på 6,3 liter – helt uten turbo, kompressor eller annet mik-mak. Det var rett frem og helt naturlig. Ingen sminke, intet juks. Bare ekstrem ytelse, nytelse, lyd og bensinforbruk.

Nå er de naturlige motortider over. Inn har Mercedes hentet en annen fin motor fra sitt rikholdige lager maskinmuskler. I utgangspunktet er dette en gammel kjenning fra flere andre AMG-biler, men nå har den 5,5 liter store motoren fått to turboer som betjener hver sin rekke sylindre.

Og det fungerer helt fantastisk, samtidig som forbruket og CO2-utslippet flytter seg fra kullkraftverknivå til gasskraftverk. Men selv om motorvolum er kuttet fra 6,3 liter, har Mercedes valgt å narre markedet ved å videreføre «63» i navnet.

 

Selve auraen rundt ML er sånn passe døll. Med de digre, kvadruple eksospottene bak og logoene på siden, ser bilen litt røffere ut. Og bak rattet føler man seg allmektig som en konge, keiser, pave og president på en gang.

Ett trykk på startknappen, og motoren ruser et skremmende knurr. Deretter kurrer den nydelig når man kjører rolig. Drar man på, kommer det lyder som tilsier at her er det alvor. Et massivt og vakkert motorbrøl fører til absurd akselerasjon, og evolusjonen fra forrige generasjon gjør at denne faktisk kan forsere svinger. I et forsøk på å få ned utslippene, har bilen fått installert såkalt start/stopp-funksjon. Det føles veldig rart og er i praksis like vellykket som Stoltenbergs månelanding på Mongstad.

Det er bare ett motorproblem her. BMWs konkurrent i tjukkasbilklassen, X5 M, har nemlig 555 hestekrefter. Mercedes’ har stoppet på 525. Men dette er selvfølgelig bare utgangspunktet. Betaler man 123.280 kroner, får man 32 hestekrefter ekstra, litt mer moment, samt en spoiler, motordeksel i karbon og røde bremsekalipre. Og da har man akkurat greid å overgå BMW på det meste.

Det er hovedsakelig tre biler som konkurrer med hverandre i denne noe lett perverse nisjen. Alle har V8-motor med dobbel turbo, koster omtrent det samme som et rekkehus i suburben og kjøres av mennesker med nyrike tendenser.

Siste versjon av Porsche Cayenne Turbo er kanskje den beste av dem alle, til tross for en noe mer primitiv motor med relativt lav effekt. Den kjører som en sportsbil og har en nydelig drivlinje som ikke setter den nevneverdig tilbake mot en tungt motorisert stasjonsvogn. Nevnte BMW X5 M er den andre konkurrenten, og den som kanskje tar seg best ut. Den har bare seks gir og er litt tyngre enn de andre, men ellers matcher X5 M konkurrentene i det meste.

Mercedes har likevel den feteste motoren og den barskeste lyden. Skal man posere med røff akselerasjon, kjøre fort rett frem og i det hele tatt oppføre seg passe sympatisk – da er helt klart ML 63 AMG bilen for deg.



Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.