Rema 1000 starter skadeforsikring. Norwegian har startet en vellykket forbruksbank. Nettbutikken Komplett har åpnet bank og digitalt apotek. Utenfor Norge er hybride digitale strategier enda mer fremtredende.

Hvem skal bevege seg bort fra sin kjernevirksomhet? Alle selskaper har ikke disse forutsetningene. Det krever god innsikt, kompetanse, merkevare-styrke og evne til å frigjøre seg fra prinsippet «skomaker bli ved din lest».

Er forutsetningene tilstede, er utgangspunktet som regel fritt leie. Innovatørene griper denne muligheten oftere enn de tradisjonelle. Norwegian har lykkes med sin hybridstrategi. Kunne mediehus eller finansinstitusjoner ha tatt tilsvarende posisjoner? Hvor ligger digitale inntektsstrømmer som alle leter etter? Sannsynligvis ikke i samme bås som kjernevirksomheten.

Les også: Brev fra en gründer til Jonas Gahr Støre

Bank og finans endres

Det investeres milliarder av kroner i fintech og blockchain-teknologier. Blockchain 2.0-teknologi vil snu opp ned på hvem vi kan stole på i samfunnet. Behovet for tredjeparter kan eller vil bli borte. I ytterste konsekvens trenger vi ikke en bank for å overføre penger. Vi trenger ikke en eiendomsmegler for å tinglyse et skjøte, fordi teknologien inneholder all informasjon som behøves for å verifisere formidlingen eller arbeidsoppgaven.

Hva med bankenes rolle da? Deregulering er ofte innovatørenes største mulighet, mens regulatoriske bestemmelser blir tradisjonelle selskapers sovepute i møte med innovasjon. Det finnes ingen garantier i dagens teknologisamfunn. Selv 200 år gamle forretningsmodeller vil gradvis marginaliseres dersom innovasjonskraften mangler.

Les også: Teknologien som kan endre banksektoren

Ny industriell revolusjon

Det begynner å synke inn for alvor. Næringslivet opplever et digitalt makroskift. I et større perspektiv kaller vi endringene for en ny industriell revolusjon. Digitalisering og nye teknologier vil forandre alle bransjer, yrker og produkter. Internett er en sterk driver, men kunstig intelligens, nye produksjonsformer som 3D-printing, robotisering og automatisering vil øke innovasjonsgraden og bidra til enda større strukturelle endringer.

Google og Apple har lenge utviklet hybride strategier. Begge selskapene kjemper om å ta en sterk posisjon innenfor bilindustrien. Et bilkarosseri kan mange produsere. Internett-tilkoblede biler, uten fører blir vår nye – og mest kostbare – teknologiplattform. Bilene skal fylles med avansert software, navigasjonsutstyr, intelligens, robotisering, automatisering, reklame, medier, spill og all tenkelig underholdning. I fremtiden skal vi ikke kjøre bilene selv. De vil heller ikke benytte brenselsmotorer. Ikke rart Ford-sjef Mark Fields går ut og advarer sin egen bransje. Han mener bilbransjens forretningsmodeller er truet. Teknologiselskapene overtar.

Mediebransjen har stort sett blitt ved sin lest, mens mange e-handlere har blitt publisister. Redbulls internett-sider er et godt eksempel. Amazon-sjef Jeff Bezos kjøpte The Washington Post for tre år siden. Når digital annonsering svikter i mediehusene, er behovet for nye inntektsstrømmer mer prekært enn noensinne. Finnes det en løsning for mediebransjen? Kan de se ut over sin kjernevirksomhet? Har de forutsetninger for å utvikle hybride digitale strategier? Hva skulle det i såfall være? Knytte innhold sterkere opp mot handel på nett?

Les også: 400 jobber kuttes dn+

De tradisjonelle mediene utfordres fra mange hold. I en digital hverdag er avstanden kort mellom himmel og helvete. Netflix startet ganske så tradisjonelt på slutten av 90-tallet, men i dag er selskapet selve symbolet på den mest forbløffende omstillingen i TVs histore. Algoritmene sørger for en helt ny brukeropplevelse. Kundene elsker opplevelsen dette gir. Netflix bygger hele sin suksess på at de vet bedre enn meg og deg hvilke ønsker og behov vi har. Selskaper som utfordres må studere innovatørene og lære av deres innovasjonskraft. Hvilke strategier følger de?

Seks tydelige kjennetegn på virksomheter som lykkes i det digitale makroskiftet

Hvor tar denne utviklingen oss hen? Det eneste vi vet, med sikkerhet, er at ingen forretningsmodeller er statiske. Selv Uber og AirBnB vil utfordres. Under mitt besøk i Silicon Valley på forsommeren kunne jeg se seks tydelige kjennetegn på virksomheter som lykkes både blant kunder og investorer:

De setter kunden i sentrum

De analyserer og forstår kundenes adferd

De tenker mobilt fra første stund

De integrerer og etablerer nye hybrider

De drives av innovasjon

De utviser sterkt digitalt lederskap

Les også: Henter 80 mill. til spill (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.