Kom smerte, kom seier

Ingvill Måkestad Bovim 18. september 2013 09:42

Når konkurransen nærmer seg blir det viktigere og viktigere å holde seg frisk og skadefri. Netsen all treningen er unnagjort. Kanskje har du trent et helt år mot denne dagen. Du er klar! Tro på det; at du er klar! Husk alle de gode øktene du har gjennomført, ikke dvel ved de du aldri fikk gjort. Bare en liten finjustering av formtopp og hode er det eneste du kan gjøre nå. Men det er viktige dager du har foran deg likevel. For mye sitter i hode og du kan gjøre mye for å få ut potensialet ditt. Derfor er det viktig å forberede seg til det som skal skje.

De siste dagene før et løp skal du altså ikke gjøre så mye fysisk arbeid. Ikke løp med nye sko disse siste dagene for eksempel (det er også et FY på selve konkurransen). Det er vondt å stille til start med gnagsår eller å få problemer med det underveis. Om du trener hardt heilt frem til konkurransedagen øker du også risikoen for å få pådra deg en skade. Prøv derfor å senke skuldrene og ta noen ekstra timer på sofaen med god samvittighet. 

Fra sofaen kan du logge deg inn på hjemmesidene til konkurransen: www.oslomaraton.no. Dette er en viktig del av forberedelsene. Klikk deg inn på "Løyper" og du får se løypa i et kart og løypeprofil. Så er det bare å legge en strategi. Kanskje du kan dele løpet opp i to? Ha et delmål halvvegs. I lange løp kan det være en fordel å løpe med jevn fart. Uansett om du skal løpe 10 km, halvmaraton eller maraton kommer den tøffeste delen til slutt. Då kan det være lurt å kommunisere med kroppen sin. Finne deg arbeidsoppgaver og et mantra. Et mantra bør være noen enkle ord, setninger som du skal fokusere på når du blir sliten. Mitt mantra er:

”Kom smerte, kom seier”.

Forklaring: For at eg skal løpe fort og vinne, må eg tåle smerte. Melkesyre er ikke for pyser! Det gjelder ikkje bare for meg, men for at du skal få ut ditt potensialet må du også klare å ha det vondt. En seier trenger ikkje å være å komme først over målstreken, men det kan være en personlig seier å nå målet sitt. Uansett hva ditt mantra er, gjør det rett og slett vondt å ta seg ut. Men det er ingen farlig smerte, så det er bare å ønske den velkommen. Forhåpentligvis har du kjent det på trening eller i konkurranse før; at du kan løpe lenge og i et bra tempo selv med sviende leggmuskler. 

Det viktigste budskapet mitt er: Ikke gjør for mye de siste dagene før en konkurranse! All trening bryter ned kroppen, nå skal du bygge den opp til å prestere. Det krever at du har overskudd for å kunne ta deg ut. Kun då klarer du å bli skikkelig sliten og presse ut det aller siste. Men det hører ikke kun smerte til det å løpe altså, eg lover at du kommer til å sitte igjen med mange positive opplevelser underveis i tillegg til å føle på smerten ;) 

Her er en liten plan som du kan følge frem til den store dagen;

1. Onsdag – Gå gjennom løypa; sjekk løypeprofilen på nettet og prøv å planlegge det du skal gjøre. Skriv ned målet ditt, og del det med noen. Det forplikter…

2. Torsdag – Gå tidlig hjem fra jobb. Husk at du skal putte energi i banken som du skal hente ut siste kilometerne på lørdag!

3. Fredag – Dagen før dagen – Spis en karbohydratrik middag og ligg med beina høgt.

4. Lørdag – Konkurransedag – Ønsk smerten velkommen! 

 

For å kommentere må du være logget inn. Logg på med en bruker fra sosiale medier.