Det nye norske avgiftssystemet blir definitivt til fordel for den tyske premiumprodusenten BMW. Med effektive og relativt motorsterke motorer, kommer de fleste modellene fra merket billigere ut av det når avgiftene legges om ved nyttår.

Les også: Slik blir de nye bilavgiftene

Den billigste BMW 3-serien på dagens norske prislister er 318i som med sine 136 hestekrefter koster fra 375.200 kroner. Billigste dieselmodell er 316d med 116 hestekrefter til 393.200 kroner.

Les test av BMW 3-serie: BMWs eget Kinderegg

Bilmodellene som tjener aller mest på det nye avgiftsregimet er ladbare hybrider med mye effekt og lave utslipp. I mars kommer BMW med en slik versjon av 3-serie. Da kan du kjøpe den ladbare versjonen 330e med 252 hestekrefter fra en bensinmotor og en elmotor, til 405.700 kroner.

- Med BMW 330e kan vi tilby en bil med unike sportslige egenskaper, og lavt utslippsnivå. Når bilen kommer på markedet i mars, føyer den seg inn i en rekke spennende plug-in hybrid-modeller til en svært gunstig pris, sier Kjetil Myhre, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge i en pressemelding.

Spørsmålet er hvor lang ventetid det kan bli på en slik bil som antakeligvis blir svært populær i Norge.

-Det er ikke bestemt hvor mange biler vi får, men vi jobber med fabrikken for å få en god porsjon av produksjonen allokert til Norge, opplyser Myhre til DN.

Sprek og gjerrig
BMW 330e har en firesylindret bensinmotor på 184 hestekrefter samt en elmotor som totalt gir en samlet ytelse på 252 hestekrefter. Dessverre for mange er 330e er en ren bakhjulsdrevet bil, og elmotoren sitter foran girkassen.

Til sammenligning koster 320i med automatgirkasse og 184 hestekrefter i dagens prislister 460.900 kroner.

Den ladbare bilen leverer et dreiemoment på 420 newtonmeter og et oppgitt bensinforbruk på 0,21 liter på mila. Det gir et C02-utslipp på 49 g/km. Null til 100 km/t gjør den på 6,1 sekunder og toppfarten er på 225 km/t.
 

Se video av BMWs hybrid-satsing fra Frankfurt-messen i høst:

BMW med nye hybrider
BMW med nye hybrider på bilmessen i Frankfurt.
01:32
Publisert:
 

Mange hybrider
- BMW 3-serie er tradisjonelt vår mest populære modellserie, og har en spesielt sterk appell hos BMW-fansen i Norge. Med en kombinasjon av tydelig miljøprofil og en pris på dette nivået, tror vi at bilen også vil tiltrekke seg svært mange nye BMW-kunder. Bilen har en ren elektrisk rekkevidde i henhold til EU kjøresyklus på 40 kilometer, og tillater dermed helt utslippsfri småkjøring og bypendling, sier Kjetil Myhre.

Den viktigste konkurrenten fra Mercedes heter C350e og er også en ladbar hybrid. Denne går det allerede an å kjøpe, og dan står på prislistene til 493.700 kroner. Avgiftene på denne bilen blir omkring 30.000 kroner mindre ved årsskiftet. Fordelen med Mercedesen er at den allerede er å få som stasjonsvogn.

Les test av Mercedes C350e: Sprek «miljøbil»

I 2016 kan BMW tilby plug-in hybridmodeller i alle de største segmentene: BMW X5 xDrive40e, BMW 740e (kommer sommeren 2016), BMW 225xe Active Tourer, BMW i3 og i8 plug-in hybrid og BMW 330e.

Les om flerbruks-hybriden: Blir dette BMWs neste bestselger?

Les test av den ladbare BMW X5: Luksuriøs suv med to ansikter

Les test av BMW X1: X-revolusjonen dnPlus (DN+)

Se video fra vår test under:

BMW med sin første ladbare luksus SUV
DN tester nye BMW X5 plugin hybrid
01:37
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.