5-serien kan kalles selve kjernen av BMW. Bilen er ifølge BMW selv verdens mest populære business-sedan og er solgt i 7,6 millioner eksemplarer på verdensbasis siden den først ble lansert i 1972.

–  Nye BMW 5-serie kombinerer luksusen fra BMW 7-serie med den kjente kjøregleden til BMW 3-serie. Den nye generasjonen BMW 5-serie er en bil med mer teknikk, bedre plass, lavere vekt og et utpreget luksuriøst og sportslig preg, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Syvende generasjon 5-serie kommer på veien i februar 2017.

– Med et stort utvalg av xDrive firehjulsdrift, kombinert med både bensin- og dieselmotorer og en plug-in hybrid med klassens lengste rekkevidde på veien om kort tid, er vi nå klare for et nytt kapittel i suksesshistorien til BMW 5-serie, sier Marius Tegneby.

Plug-in hybriden 530e iPerformance lanseres i mars.

Nye 5-serie er litt større enn sin forgjenger. Lengden er økt med 36 mm og måler nå 4,935 meter. Bredden er økt med 6 mm til 1,868 meter. Høyden er økt med beskjedne 2 mm til 1,466 meter, og akselavstanden har økt med 7 mm til 2,975 meter. Bagasjerommet er 530 liter, eller 10 liter større enn dagens modell. I baksetet hevder produsenten at det er plass til opptil tre barneseter, med ISOFIX-fester på de ytterste plassene.

BMW skryter av at luftmotstanden er redusert med 10 prosent. Drag coefficient er oppgitt til 0.22, noe BMW sier er best i klassen.



Akkurat som med konkurrenten Mercedes E-klasse, som har arvet en lang rekke teknikk og innovasjoner fra storebror S-klasse, har nye 5-serien mye til felles med luksusedanen 7-serie. Sammenlignet med forrige generasjon skal man merke at støynivået er redusert. Interiøret preges av siste generasjon iDrive-infotainmentsystem og touchscreen hvor man selv kan posisjonere de ulike ikonene. Som for storebror 7-serie, kommer også 5-serie med «Gesture control», som gir føreren mulighet til å styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle armbevegelser. 

Les test av Mercedes E-klasse: Stressless i stjerneklassen dnPlus (DN+)

Ved lanseringen i februar neste år tilbys først to dieselmotorer og to bensinmotorer. Alle alternativene kan leveres med kombinasjonen automatgir og firehjulsdrift.
 

 
Plug-in hybrid
I mars lanseres plug-in-hybriden BMW 530e iPerformance med en samlet effekt fra den firesylindrede bensinmotoren og den elektriske motoren på 252 hestelkrefter og et dreiemoment på 420 Nm. Det er den samme kombinasjonen som sitter i 330e som allerede finnes på markedet. Null til 100 km/t går på 6,2 sekunder. Bilen kan kjøres elektrisk i inntil 45 kilometer og har en elektrisk toppfart på 140 km/t.

Les test av BMW 330e: Ekte BMW med ledning dnPlus (DN+)

En ekstra gjerrig 520d kommer også i mars med et utslipp på 102 gram CO2 per kilometer. Toppmodellen inntil M5 kommer, blir M550i xDrive med en 4,4 liters V8-bensinmotor med 462 hestekreftene og 650 Nm som gjør null til 100 km/t på fire sekunder.

Som de fleste nye biler har også BMW 5-serie slanket seg med inntil 100 kilo sammenlignet med forgjengeren.

Selvsagt får den også visse selvkjørende funksjoner, slik som adaptiv cruisekontroll som fungerer fra null til 210 km/t, en egen køkjøringsassistent  og «Remote Control Parkering» som gjør at føreren kan parkere med hjelp av en fjernkontroll.

Du kan overvåke hva som skjer rundt bilen din med funksjonen «Remote View» fra mobiltelefonen. BMWs car-to-car-løsning vil gjøre det mulig for BMW 5-serie-modeller å kommunisere direkte med hverandre og varsle om dårlig vær og førerforhold, ulykker og andre potensielle farer.
 

Basert på dagens avgiftsmodell, blir prisene litt høyere enn for dagens modell:

 
Blant standardutstyret finner man blant annet LED-hovedlys, parkeringssensorer foran og bak, automatisk avblendbare speil (utvendig også innklappbare), sportsratt i skinn, lastesystem for baksetene (40:20:40 deling), ConnectedDrive online-tjenester og del-elektriske seter.
 

Se DNs test av BMW 7-serien med "gesture control":

Med denne gestikulerer du lyden opp
BMW 7-serie byr på nyheter som hvermannsen kan få i sin neste bil. Se video!
01:04
Publisert:

Eller se testen av tidenes beste BMW:

Tidenes beste BMW
BMW M2 byr på så store mengder kjøreglede at DNs biljournalist blir ekstatisk.
01:55
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.