Sist vi satt bak rattet i en BMW, var det i den dyreste, sterkeste og mest brutale modellen fra BMW noensinne, BMW X6 M.

Denne gang sitter vi bak rattet i BMWs billigste, svakeste og minste på dagens prislister; BMW 116d LE.

Til tross for at det skiller 465 hestekrefter mellom de to, har de noen likheter. Heldigvis.

For BMWs 1-serie er en underholdende bil å kjøre. Bilen er uten tvil den mest kjøreglade og sportslige bilen i Golf-klassen. Med perfekt balanse, optimal vektfordeling, et sportslig understell og bakhjulsdriften som i seg selv gir finfine kjøreegenskaper, gir det på mange måter en morsom opplevelse å sitte bak rattet på denne bilen. Men, det er et men.

Nedtrimmet
Under panseret sitter nemlig BMWs velkjente toliters dieselmotor, som gjør en eksemplarisk jobb i alle de andre dieselmodellene i 1-serien. Fra den nær hysteriske 204-hesteren i 123d, via 163 hesteren i 120d, til 136 hester i 118d og inntil nå, innstegsmodellen 116d med 115 hestekrefter. Føyer man til LE bak, mister man enda 25 hestekrefter og ender opp på fattige 90 hestekrefter i DN.nos testbil.

 

Vanligvis er BMW best i klassen med hensyn til effektive motorer. De får utslipp og forbruk ned, samtidig som effekten øker. For det har som regel sin hensikt å trimme ned motorene for å kutte ned på utslipp og forbruk. Så er det altså ikke i dette tilfellet. Denne motoren slipper ut 118 gram per kilometer, noe som er akkurat det samme som 115-hesters versjon slipper ut. Når vi i tillegg vet at motoren i 204-hesters utgave, ikke slipper ut mer enn 138 gram per kilometer, blir det hele i beste fall underlig. Det eneste man da sparer her i forhold til utgaven med 115-hester, er effektavgift på omkring 10.000 kroner.

Luresportsbil
For bak et perfekt formet sportsratt (ekstrautstyrdefinitivt verdt de 3270 kroner) med tilstrekkelig tykkelse, sittende i gode sportsseter forledes du til å tro du sitter i en skikkelig sportsbil. Når man sitter passelig lavt og trangt, og i tillegg fornemmer en viss form for gromlyd, er det ikke til å legge skjul på at man føler seg litt snytt, med tanke på hva denne bilen kunne ha rommet av herligheter.

Vi skal ikke svartmale totalt, for motoren er sterk i bunnen, men oppover registeret føler du definitivt at motoren kunne hatt bruk for å trimme litt. Det er selvfølgelig ikke noe problem å følge trafikken eller ha bakhjulsmoro på nyfalt snø, men utover det mangler den svake motoren altså litt.

Avgiftsprotest?
Om dette er BMWs måte å protestere mot norske bilavgifter, eller om en ny nisje firmabilkunder nå kan tiltrekkes, vites ikke. Men noe må det være for at BMWs første modell under 100 hestekrefter på mange år skal ha sin berettigelse.

For de 10.000 kronene du sparer mister du 2,5 sekunder av livet ditt hver gang du akselererer fra null til 100 km/t. I tillegg faller toppfarten fra 200 til 185 km/t, kanskje ikke så viktig, men verd å merke seg.

 

Slankes til døde
Når du likevel betaler omkring 250.000 kroner, uten utstyr, spørs det om man ikke straffes dobbelt når man skal selge bilen i etterkant. Det er tvilsomt om LE-versjonen blir den mest populære bruktbilen i 1-serien. Personlig hadde jeg prøvd å spare pengene et annet sted, enn å kutte de 25 hestene man her gjør.

Vi er vant til å finne slike motorer i den gemene hop i klassen, blant annet leveres Golf med en dieselmotor på 90 hestekrefter som slipper ut det samme som denne, men vi forventer mer i en BMW. Så om det er for å kunne ha en hyggeligere lokkepris, eller om det er for å vise hvor dumt effektavgiften slår ut, er ikke lett å si.

Uansett fortjener en bil med 1-seriens potensiale en langt mer potent motor enn den mest ekstremt nedtrimmede utgaven av BMWs toliters dieselmotor. Kjøregleden er uansett ikke helt bort, og BMW 1-serien er uansett den morsomste bilen å kjøre i denne klassen.

Konklusjon:Trang og deilig bil med kjøreegenskaper i toppklasse, som fortjener en sprekere utgave av motoren, feks som i 120d.

Se også vår prøvetur i BMWs sterkeste:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.