Fra før hadde de suv-en X5, og X3 var strengt tatt ikke så veldig mye mindre. Forskjellen var at X3 i utgangspunktet var en mer spartansk bil, den kunne leveres med mindre motor, og ikke minst var X3 vesentlig styggere enn storebror. Der X5 designmessig var for en drue å regne, så X3 ut som en rosin – de samme designelementene var til stede, men krympet og trykket sammen.

Nå har altså salget av X3 droppet såpass mye at BMW må inn med aktiv gjenoppliving for å få fart i salgstallene igjen. I bilterminologien kalles dette en «face lift». Og det har slått heldig ut.

Eksteriøret på nye X3 er bedre og bilen ser mer interessant ut. Med noen ekstra designpakker, fete felger og aluminiumdekor, ser den faktisk riktig så sprek ut.

Innvendig har BMW også pimpet opp X3-en noe, uten at de mest vågale grepene er tatt. Men det kan man vel heller ikke forvente seg av bayersk-katolske bilprodusenter.

Med et mål om å gjøre bilen mer eksklusiv har de skiftet ut de fleste plastdetaljene med – ja, nettopp – plast, men da av bra kvalitet. Innimellom plasten kan man enten få tre- eller aluminiumsdekor.

Motormessig er det også en rekke nye detaljer. DNs testbil var utstyrt med en ny sekssylindret bensinmotor på hele 272 hestekrefter. Denne motoren er et lite kunststykke i seg selv. Den både ser og høres flott ut, og har en effekt som er helt ok. Problemet er at den muligens ikke kler X3 spesielt bra. Det er ikke nok drakraft i motoren til å gjøre X3 skikkelig sprek, samtidig som suv-konseptet hindrer bilen å være en sportsbil.

Den aller mest underholdende motoren er definitivt den dobbelturbofiserte treliters dieselmotoren på 286 hk som tidligere kun var å finne i BMW 535D. Det skal ikke rare intelligensen til for å skjønne at hvilken som helst bil i verden utstyrt med denne motoren, vil skape furore. Når nå BMW endelig har kommet til fornuft og plassert denne motoren i X3, vil helt klart dette være det absolutt mest sportslige alternativet. Denne ekvipasjen er da også den BMW sender på neste Paris-Dakar.

Et spørsmål som melder seg med et konsept som X3 er om det egentlig er en terrengbil. Svaret er tja. I nye X3 har BMW lagt på en del snedige elektroniske hjelpemidler for å kjøre i terrenget, og firehjulstrekket ved navn xDrive er et sinnrikt og avansert system som helt sikkert er veldig bra. DN testet bilen i terrenget under svært kontrollerte former. Den tar seg greit over store hindringer, men i bunn og grunn er dette en bil for den urbane som ikke vil stå fast i snøen på vei til hytten.

Helt til Audi dukker opp med sin nye suv Q5, er på en måte X3 uten direkte konkurrenter. Hverken nye Toyota Rav4 eller nye Honda CRV vil kunne konkurrere i stil og følelse.

Tipunktssjekken

Se alle biltestene her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.